AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.504

bygga en m3/m5 motsvarighet ut av en E39 530-sport för en rimlig peng ?

Hej!
Försöker här o sälja min Bmw 530-sport men det går dåligt så jag börjar fundera på att bygga om den till en riktigt rolig bil. Jag vill ha ungefär m5/m3 prestanda i min 530 med andra ord. Jag vill förstås hålla prislappen på en sån uppgradering så lågt som möjligt så hittils kom jag på det här receptet:

* ts2 kompressorkit från ess ca 50tkr (ca 340hk)
* sportkoplingen från ess ca 6tkr
* coiloversatsen runtom (har ännu inte bestämt mig) nåt för ca 8-13 tkr ?
* bromssystemet från E39 m5 (beg bromsokar men nya skivor/belägg runtom förstås) ca 10-15

Borde inte det räcka för att få en hyfsat balanserad sportbil ut av min 530 m-sport ? Jag läste nånstans att e39 har en väldigt styv kaross så jag tänkte strunta i fjäderbensstag så ordinarie m-sport chassie (med nya coilovers) borde räcka ?
/Alex
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
låter väldigt bra det du skriver !!!
men eftersom det verkar som om du tänker i banväg? så skulle jag defentivt lätta den med allt möjligt då din bil väger BLY!

///HOLSET HX52///
Tack för svaret Jonte, men jag hade just hoppats på att kunna ha min bil som en vanlig bil också
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför inte sälja 530n och köpa en M5 istället? Den bil du planerar att bygga är nämligen olaglig, omöjlig att besikta och omöjlig att försäkra på ärligt sätt.

//Lövet
andreas_lofgren

Om du läser första raden i första inlägget så finner du nog svaret ;-)

Låter som en rolig bil du tänkt plocka ihop med vettiga uppdateringar.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Eftersom det är säkert är lika jobbigt att sälja M5 E39, kan du nog gå ner i pris på din nuvarande och få den såld. För att sedan pruta ordentligt på M5:an. Alt. byta bil med någon?
Grandy: jovisst men det förutsätter att det finns folk som ringer och vill köpa bilen. ;-) När jag sålde min 528im tidig vår 2007 då var det inga problem att sälja den, visserligen låg prislappen på lite lägre (110 pap då) men ändå. Men just nu känns det som att bilmarknaden är död. Vi får se vad det blir i slutändan..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kostnaden för uppgraderingarna motsvarar, om inte till och med överstiger, mellanskillnaden mot att sälja 530n och sedan köpa en M5. Därför har jag ytterst svårt att se poängen. Uppgraderingarna skulle kosta 80.000kr och prisskillnaden mellan M5 och 530 är mindre än så.

Förstår inte heller varför man skulle vilja stressa en 530 istället för att köpa en bil som är byggd för prestanda från första början.

//Lövet
Jag är egentligen väldigt skeptisk till det jag också men det finns några poäng med de:
* man får en bil som är tom roligare än m5a eftersom den kommer att väga drygt 100 kg lättare och acca 0-100 ungefär en halv sekund snabbare
* man får bättre överblick över kostnader i och med (vad jag förstått) att en dålig m5a affär kan lätt resultera i 50+ notan för reparationer.
* man skjuter upp problem med att sälja bort bilen ett par år framåt när hysterin över höga bensinkostnader osv lagt sig och folk vågar köpa motorstarka bilar igen.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Du får naturligtvis göra som du vill men en moddad 530 kanske till och med blir ännu lurigare att sälja då kundgruppen blir mycket smalare. Och om det skulle bli lättare att sälja motorstarkabilar i framtiden så gäller det ju M5:an också. Sen är väl en M-bil alltid en M-bil?
Fast jag gillar ändå att du tar eget initiativ till att fixa din egen bil även om det kanske inte är "rätt" ekonomiskt.
Mi
189
MiliaN
325i -90
Här har du en M5 motor komplett med kabelhärna, databox, låda för 45.000 Länk Känns mer värt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om en 530 med kompressor är lurig att få igenom besiktningen så lovar jag att en 530 med M5 motor inte är lättare ;-)

//Lövet
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Hur använder du din bil?

Ett alternativ kanske är att behålla sin stadiga, tysta och relativt pigga 530 och istället köpa eller bygga en renodlad banbil.

En E36 M3 i skabbigt skick, lätta på allt, in med bur, coilovers och hårdare bussningar. Vips har du en bil som är riktigt snabb både rakt fram och i kurvorna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.