AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.505

"engineflush" " Motordialys" Någon som gjort?

an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Länk

Är det någon som gjort detta, vad tycker ny? Resultat?

Om man får tro teknikens värld så verkar det ju funka klock(rent) ;)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Länk
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Pinsamt... Kunde jag ju hittat själv.. Tack :)
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har gjort det. Märkte ingen skillnad alls men min bil var nog lite för ny för att dra nytta av det på bästa sätt. Däremot tyckte jag att det var prisvärd. 1795 kr inklusive 6,5 liter Castrol Edge 0w30 är inte så mycket att bråka om.

//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gjorde denna operation på en Mercedes S124 - 94:a och den motorn behövde nog rengöringen....

Han som skötte maskinen sa att det verkade vara rätt mycket smuts i motorn (kanske han säger till alla!?), men bara det faktum att oljefiltret var felmonterat och havererat gör att jag misstänker att den var smutsig invändigt.

Felmonteringen av filtret berodde på att vissa tillverkare av Mercedes insatsfilter (liknar BMW:s lösning en del) har ett metallock längst upp (andra är i plast) där det är ett snäppfäste som skall fastna i filterhusets (hålla fast filtret i rätt läge) lock innan man skruvar i filtret i behållaren. Något ljushuvud hade tidigare fått detta metalllock att lossna från filtret och det satt således fast i hållaren samtidigt som man "våldade" ner ett nytt filter som därmed blev för långt = havererat filter med fritt oljeflöde ofiltrerat....frägan är hur lång tid den gick med ofiltrerad olja?

Jag tror personligen att det är välinvesterade pengar på en bil med tvivelaktig servicebakgrund om man tänker behålla den lite längre tid!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Har gjort det på en E32 M70 (750).

Resultatet var tystare motor och jämnare tomgång. Eventuellt lägre förbrukning (V12 så jag brydde mig inte) och kanske bättre ork, kan även vara en placeboeffekt av att man vill att det ska vara bra?

Däremot så förlänger man nog livet på motorn för en ringa peng. Och bara själva mötet med personalen på Alfa längs Mölndalsvägen i Götet var värt pengarna!

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Gjorde detta på en Toyota som gått 7100 mil utan oljebyte men konstigt nog blev inte filtret i engineflushmaskinen jättesmutsigt. Men det kändes ändå bra efteråt att man visste att den nu iaf var ren.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag häller i en sotlösnings sluring i en bil som är varmkörd och låter den gå 5 min. sedan får den stå till nästa dag då jag varmkör den och tappatr ur skiten. Då lossar allt i silen till oljepumpen som är väldigt vanligt att det är igen satt på typ: audi,saab mfl. har själv köpt sådana bilar. Kollat efteråt att inget läcker.Har nu gjort detta på de sista 6 bilarna jag haft.Byter f ö olja senast var 1000 mil oavsett service intervall.(har nog för bra pris på oljan....)

/Jonas B.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Visst bör motorn vara renare invändigt och i oljekanaler efter en Engineflush, men ren är den definitift inte om den har några år på nacken med kanske inte den bästa oljan och tätaste bytena. Ingen Engineflush i välden kan få bort gojset och annat jox från insidan av t ex ventilkåpan.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Jag gjorde det efter 10000 mil på min nuvarande. Jag märkte ingen skillnad, men så var det ju inget fel innan heller. Motorn är helt ren under ventilkåpan har jag kontaterat nu efter, men det antar jag att den var innan också. En Engine Flush spolar ju inte där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.