|
|
|
|---|---|
| Köpte min 335 E92 för cirka en månad sedan och igår indikerade den att jag måste fylla på med 1l olja. Frågan lyder således, ska oljan på en bil som gått så lite behöva fyllas på?? | |
|
BMW har tidigare sagt att upp till en liter per 300 mil är inom ramen för vad som är godkänd oljeförbrukning. Personligen tycker jag att motorn bör inte förbruka mer än en liter per 1000 mil. För din del så är det ett gränsfall. Fyll på och håll sedan koll på förbrukningen. Ökar den, kontakta BMW och hör med dem om vad de tycker. |
|
|
Tycker du skall åka till BMW och be dem fylla på en liter och bjuda på det. Tillhör personlig service på en så dyr bil tycker jag! Henrik |
|
|
Oljeförbrukningen i det här fallet (1 liter på 800 mil) ligger väl inom ramen för det som anses som normal förbrukning. //Lövet |
|
| Din bil är ny, nya bilar drar ibland mer olja innan allt "slitits in". Min gissning är att din oljeförbrukning kommer att sjunka när bilen gått uppemot 2000mil... | |
|
Tack för svaren, har fyllt på så nu får vi se utgången. 252kr för en liter olja rekommenderad av BMW, inget är gratis i den här världen iallafall... |
|
|
Hej Ehsan. Min bil har gått runt 950 mil och hittills så ligger oljenivån fortfarande på max. Har du kört väldigt aktivt med den? Annars tycker jag det låter lite väl mycket med 1 liter på 800mil. Men nu har du ju fyllt på så håll koll och kontakta BMW om den fortsätter eller ökar i oljeförbrukningen. ///Danne ______________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
| Moderna lågfriktionsmotorer kan ha den egenheten att dra olja. Tror som Dawwe att det lugnar sig efter inkörning. | |
|
har själv en 330i E90 -05 . fick medelande att fylla på olja efter 2500 mil Fyllde på 3dl skulle ändå byta olja efter 2800 mil. man kan se på avgasaröret om det ser sotit ut på min bil ser det rent ut. men har en kompis som har en 325i E90 som har fått fylla på mycket tidgare. jag tycker att det verka vara dåliga tätningar. mvh tåg lars |
|
|
Bmws motorer är uppbyggda på ett sådant sätt så att de ska dra lite olja. Sedan så brukar speciellt turbo bilar vara lite törstigare på den fronten, speciellt vid "inkörningssträckan" som ovannämnt. Så att din bil drar en aning olja är inga som helst konstigheter. Kan även vara så att det inte riktigt var fyllt ifrån fabrik. Jag fyllde på 1liter redan efter ca 250mil. Men efter dess så har det bara varit att tuta och köra. Men instämmer dock med henkefri. Att din Åf borde bjudit dig på en liter. Visa lite framfötter.. Menmen, förhoppningsvis så är det inte ett framtida problem som du kommer att råka ut för. Mvh/P |
|
| Min 120i fick också fylla på olja runt 800 mil. | |
|
Fyllde på 1 liter olja de första 1000 milen på min E46 320i. Därefter har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicetillfällena - iofs byter jag olja halvvägs mellan ordinarie service (vilket blir ca 1250 mil mellan oljebytena). Inte ens om motorn är inkörd, är 1 liter på 800 mil något att vara orolig för - inte helt ovanligt, särskilt inte i en modern lågfriktionsmotor med tunn olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hejsan jag köpte en e90 325i och jag har kört 300 mil med min och jag har fyllt på en gång för 150 mil sedan och nu visar det att jag ska fylla på igen. det känns inte så bra vad ska man göra? MVH Robin |
|
|
Citat från Thomas Berggren Auto Motor & Sport ¨ ....alla motorer förbrukar en viss mängd olja, men det skiljer från exemplar till exemplar. Hur tät motorn är har viss betydelse, min 320i 2,2 -02 slök exempelvis en liter per 3-400 mil vilket också anses normalt (enligt BMW ända ner till 1 liter/200 mil). Sedan beror oljeförbrukningen även på körsättet. Hårdkörning betyder högre förbrukning, även av olja. Kör man långa stinter i 200 km/h blir slitaget på kolvringar och oljeringar naturligtvis högre. Min gamla BMW tuffade ganska ofta på autobahn långa pass med varvräknaren stadigt runt 5-5 500 men bortsett från oljeförbrukningen gick den faktiskt bara bättre och bättre. BMW:s sexor i allmänhet vill ha varv - de är byggda för att gilla att varvas.¨ Fick det som svar då jag ställde samma fråga till dem tidigare. Mvh |
|
|
Byt olja (och filter) till en 5W-50: Länk Om oljeförbrukningen inte avstannar kan du prova med TWS 10W-60 under sommar/höst, många har fått bukt med problemet med denna olja: Länk Tänk på att detta inte är några longlifeoljor, så använd dem maximalt i 1500 mil. 10W-60 är direkt olämplig vid minusgrader. Mvh |
|
| Att byta viskositet på oljan känns väl inte som den rätta lösningen. Det måste finnas en bakomliggande anledning till att motorn drar olja. Vore inte det bästa att finna den? | |
|
Min 335:a gick 1500 mil innan det var dax att fylla på 1 liter olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.