|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Vad bråttom alla ni har med M-bilar. Om jag bara skall 402 m brukar jag ta cykeln ;) | |
| Anders-72: Det var dagens bästa... | |
pg_ice |
vad gör en Original M3 E46 på 401meter? en cykel tar väl 5min? beroende på om man har käkat gröt eller inte ;) |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Eller hur bråttom man har! Mvh Patrik |
| Man skall inte stressa på cykeln. Man kan stanna på åttondels-milen (201) och knäppa en kall pilsner innan mantrampar vidare... | |
| 13.48 170kmh, helt orginal m3 3.2 och vanliga gatdäck | |
pg_ice |
Niklas BMW M3: vi körde alltså med samma setup men du har andra kammar nu jag är lite fundersam hur i helvete du kan få så bra tid 100-200? :) vilka fälgar och däck kör du med? jag får samma tid som jag fick när kopplingen slirade haha helt sjukt,trodde man skulle kunnna kapa nån tiondel men int fan 14.1 sec vart det teoretiskt om du inte har lättat bilen flera hundra kg så skulle jag kapa 3.5 sec 100-200 om jag skaffade andra kammar. ut över kammarna så kör vi med exakt samma grejor. du fick 10.56sec jag fick 14.1sec du kan ju nästan ta en fika rast innan jag har kommit upp i 200 ;) gör kammarna så förbannat mycket alltså? om inte så blir det till att riva skiten och börja felsöka motorn! |
pg_ice |
Niklas BMW M3: postar du exakt vad du kör med för grejor så får jag börja med uteslutningsmetoden :) |
|
14,1.. jag trodde din bil skulle gå bättre än så faktiskt. lager i motorn kanske börjar ge med sig, kolvringar osv, därför den "dåliga" tiden? /Jonas |
|
|
Räkna kallt med att en trevlig 10,9-tid 100-200 tagen med stoppur och hastighetsmätaren lätt kan bli 1-3 s långsammare mätt med seriös mätutrustning. Det tar ju oftast 2-4 s att öka (räkna med ca 2 s för en pigg M3) 190-200, alltså bara 10 kmh. Betänk sen att de flesta hastighetsmätare oftast visa 5-15 kmh för mycket i dessa hastigheter. Så kör man på mätaren 10 kmh 190-200 så är det i verkligheten kanske bara 175-185, och då går det ju även lite lättare för ju högre fart ju tyngre att göra hål luftmotståndet. Så kör man t ex 175-185 (kanske 190-200 mätarfart) på 2 s så kan ju ärliga 190-200 gå på kanske 2,5-3 s eller mer beroende på bil. Jag har ett exempel på en 350 Hk E36 M3 Hartge 3,5 som tar 1,73 s för verkliga 190-200 mätt med seriös utrustning, Vericom VC3000DAQ Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
pg_ice |
Casy: fel på kompet eller nåt lager är det inte kompet har jag redan kollat 14.1sec är för dåligt jag håller med iofs så gör ju vissa 3.2or 15sec 100-200 så jag vet inte. tycker den är lite trött från 160-200 |
pg_ice |
Niklas BMW M3 (turbo?) jag har räknat lite på dina tider och kommit fram till att eftersom du är 1.5sec snabbare än en M3 CSL 100-200 så måste du ligga på runt 380hp 380hp med en 3.0a som har 286hp org du har alltså skrämt upp den 100 hästar så frågan är vilka mods kör du med? vart sitter turbo snurran ? eller är det dags att skaffa en ny klocka för att ta tid med ;)? snackar du skit? troligen haha |
|
pg_ice: Jag har de modsen som jag har skrivit innan...hehe..ingen turbo här inte men vore kul att ha ;-P Jag ska ha nån filmsnutt som visar mätaren då jag testade..ska se om jag hittar den så ska jag lägga upp den... Blev själv rätt förvånad över tiderna....visserligen så har jag kört ifrån m3 e46 samt csl på strippen 402m med riktigt mätutrustning... Mvh Niklas |
|
pg_ice |
nu måste du inse att tiden du fick inte stämmer. lägg på några sekunder du ska alltså ha runt 380hp för att komma ner på 10 tider 100-200kmh du har inte det med dom modsen du har. snacka skit säger jag och då menar jag det till 99% |
pg_ice |
rabbla upp EXAKT vilka trimgrejor utöver original du kör med tack |
|
Hittade en liten filmsnutt...har lagt upp den på youtube... Länk Mvh Niklas |
|
pg_ice |
ok men du har fortfarande inte sagt vad du kör med för trimgrejor och vilka fälgar/däck du kör med posta det så har man nåt att gå på videos skiter jag fullständigt i |
|
8500rpm på mätarn är inte dåligt =) men jag är oxå nyfiken.. vilka mods? /Jonas |
|
|
Har redan skrivit vad som e gjort me bilen...Det är följande: Sportavgassystem med köhler katersättare, kolfiberinsug, dr schrick kammar och sen rnb-chip... Sen så sitter det nu förstärkt koppling med alu svänghjul.. Kör med 17" fälgar med hankook ventus däck 245/35/17 bak och goodyear eagle F1 däck 235/40/17 fram... Mvh Niklas |
|
pg_ice |
vilket märke på sportavgassytemet och vilket kolfiberinsug? RnBs med LMM eller? kör med kammarna på videon? sen hur du kan varva över 8000rpm vet jag inte jag har/hade RnB chipp till min som skulle ha varvstopp på 8800rpm men det lägger av vid 8000rpm. lite gör det väl att du kan varva till 8800rpm då du har en högre effekt när du petar i 4an än vad jag har. sist: det mesta gör rullomkretsen på däcken! 245/35 17" är 2.66% mindre än 235/40 17" som är original ett ex: när jag provade med 225/35 18" som "bara" är 0.6% mindre än org diametern så fick jag grymma tider direkt! 4.5sec 100-150kmh mot 5.0nu med 225/40 däck kapade alltså 0.5sec med lite mindre rullomkrets. jag vill nog påstå att den mindre rullomkretsen du kör med hjälper till mycket å andra sidan så stämmer inte heller hastigheten. så Casy: jag tror inte det är nåt galet med min motor ;) slänger jag på go-kart däck och andra kammar och ev nytt chipp så kommer jag garanterat ner i samma tider. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.