AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
711

Frågor & feedback inför M20B25.bygge

Niclas VV
Jag har borrat ett B25 block 1mm, och skall montera i ÖD-kolvar och ringar. Vevevn ska slipas om och nya lager monteras, föturom borrningen ett standardblock alltså.
Toppen planas (så lite som möjligt dock), lite större ventiler skall i (fr motornord lr enem) med lite omslipade säten & allt det medför. Nya styrningar och ventiltätningar, nya hårdare ventilfjädrar och en något vassare kam. Nya vippor och ställbart kamdrev. Chippad box, extraktor och slutligen en mappning.

Inför era svar så gäller dock detta: Bilen ska ha god körbarhet och drftsäkerhet, och jag vill INTE ha problem med avgsvärden hos SBP!

Jag skulle vilja ha svar på följande innan jag skrider till verket:

1: Blocket är från -88, är det kat eller icke kat kolvar standard? Då motorn skall i en 320i -89 kaross så gäller katalysator, och då borde jag beställa ÖD-kolvar med övriga specifikationer som katkolvar?

2: Vilken kam-duration bör väljas? kom ihåg körbarhet och inga höga avgassvärden!

3: Kommer kat-kolvar funka mot en ngt planan topp och vassare kam, har noterat att det kan bli problem med trimmad topp och katkolvarnas låga komp... Eller?

4: Behövs lmm från ex-vis 535 för dessa, ganska milda, upgraderingar?

Som sagt, ingen värstingmotor, men ser någon några andra problem i detta recept? Nån som vågar uppskatta effekt & vrid?
Niclas VV
någon?
Mi
189
MiliaN
325i -90
kanske kan hjälpa till med nån fråga här, men först:
Flytta tråden till [Trimning].

*Ska du chippa boxen och sen mappa den? :o

*Hade kört 270~ till 290 ~ duration, så har du lite tomgång kvar också =)
*Många har klarat sig med orginal lmm - och ska du kasta i riktigt sprut och mappa så kan du ju ersätta den med mapsensor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.