|
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte lägga ut lite bilder pá min första Alpina! men det blir inte den sista, vilken härligt bil! Bilderna: Länk Bilen är en 1998. Om jag tolkar de papper jag fátt med rätt sá har den tvá brukare före mig, en firma (vilken transportbil...) i tyskland samt en brukare i sverige. under 1999 samt 2007 har bilen inte gátt mánga mil. Sáldes pá mässa sep 1999, 1 ár efter 1 reg vid 800 mil. Mellan besiktning maj 2007 och aug 2008 är det 17 mil. Totalt har den nu 16700 mil, varav jag hunnit med 400 av de milen. Hittar ingen rost pá bilen förutom en utbytbar panel pá B-stolpen, byts pá mándag, 25 Euro. Dock har jag lyckats fá punktering, skadade lite pá en fälg men det är en av de tvá fälgar som redan tyvärr var skrapade. Det possitiva, tvá fälgar Oskrapade!! Sá nu sitter redan vinterdäcken pá. Dock kommer den inte köras sá mycket i vinter, men det kan frysa pá vägarna iaf. Bilen har bytt kylare vid 8000 mil, dá har även báda topparna renoverats (över 30000 kr) gátt varm? Lämnade in bilen för genomgáng pá BMW och de tyckte inte det var nágot som felade. Dock finns nágra saker, pixlar, japp sett gör-det-själv samt B-stolpen. Nágra frágor har jag dock: Vad i hela friden är det för stripes pá bilen? Det är väl ändá inget som hör till en Alpina? Tänkter dra bort dem. Guld stripsen skulle sitta väldigt snyggt pá denna bláfärg. Fläkten till kylaren gár mer eller mindre jämt. Vattenivá ok, värme ok, tempgivaren spikrak upp trots serpentinvägar och 32 grader ute, sá bilen vill inte gá varm, men trots att den státt länge drar fläcken igáng vid start. Trákigt när man vill höra V8 och det láter höfläkt istället. Fár väl se när det blir svalare ute om det ändrar pá sig. Jag har haft en gul lampa pá service indikatorn, men nu har den slocknat? Själva indikatorn tänder upp och släcks som den ska göra när det är normalt, men ingen markering visar hur lángt det är kvar. Dioden gátt sönder eller vad kan vara fel? Isf borde ju nästa nivá indikera, avvaktar. Kommentera gärna bilderna om ni vill. /Christian Länk | |
| fin bil och väldigt fina bilder :D en alpina är alltid en alpina så finns inte mkt att säga bara att gratulera :D | |
|
chrisod Lysande val av bil. Verkar vara fin historik på bilen vilket alltid är roligt. Ang. stripesen så ser jag inte riktigt på bilderna, lägg gärna upp en närbild. Annars gratulationer till en fin och trevlig Alpina! München |
|
|
2 nya biler som kanske visar stripesen bättre.... Länk |
|
|
Ja, gratulerar till Alpinan. Det är verkligen något speciellt med en Alpina alltså. Apropå stripesen så verkar det vara Alpina wannabe stripes. Det är alltså inte något som Alpina har tagit fram. Jag tycker som du att Alpina stripesen är riktigt snygga på en Alpina. Jag har dock inte lagt på stripesen på min ännu. De ligger i lådan och väntar på att mogna. Men snart så... Bergen |
|
|
chrisod: Jag har inte sett den typen av stripes tidigare. Hör med Ando exempelvis eller någon annan på alpinacs.se för mer detaljerad information. Men jag tror nog också att det är någon typ av eftermarknads stripes. München |
|
|
Stripsen är nån universalvariant. Om du vill titta på hur de ska se ut så titta på valfri Alpina från 1988 och framåt så ser du hur de ska se ut. Annars så kolla på B10'or på mobile.de t.ex. så du ser ut de ser ut på E39:an. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Jo, jag vet hur de ska se ut. Har reservdelskatalogen. Tänkte ändá höra mig för om det ev var nágot särskillt, men sá verkar det inte vara. Sá de kommer att ryka vad som lider. Tack för kommentarerna! /Christian Länk |
|
|
Nähe, serviceindikatorn var det inget större fel pá, nollade den, nu lyser en grön. Dvs. man kan konstatera att átmindstonde 2 gröna och en gul lampa är drabbade av pixelfelet ocksá. Trodde faktiskt inte de berördes av pixlarna, men det var vad BMW sa. B-stolpe listen bytt, blev snyggt!!!! /Christian Länk |
|
|
Nu har jag kört ca 1000 mil sedan inköpet, varav 400 mil autobahn i helgen. Bilen luffsar pá bra, 1,1 l/mil (enbart motorväg!) nu sedan nya vinterdäck. Dock har jag vid diverse tankstopp mitt i nätterna funnit följande fel. Tändningsláset snurrar, intressant upplevelse....ser i mektipset att det bara är att byta cylindern. Bilen dör direkt efter start. Startar problemfritt, men har ingen "tomgáng" startar igen men dör. Hittat en trád som antyder bränsleregulator som sitter ihop med bränslefilter som jag ändá tänkt byta nu, men även kamaxelgivarna. Blir väl en diagnos pá dem hos BMW. Eller kan det vara andra saker här, tips pá detta mottages!!!!!! Ska man byta luftmassemätaren bara för att, eller är det sá att "if it ain't broken, don't fix it?" /Christian Länk |
|
|
chrisod, det där med att bilen dör har hänt mig 3 gånger sem jag köpte bilen förra året, det händer när jag har lite soppa i tanken o tankar fullt. först dör den, o sen andra gången står den alltid fint på tomgången. Hör av dig om du får reda på vad felet är. mvh |
|
|
Ok, ja jag har ju alltid tankat fullt, men det har även hänt när jag inte tankat alls. Även finns tendensen till att dö när man efter körning flyttar växelväljaren frán D till P. Kommer att beställa tid till veckan för detta. Meddelar sáklart vad som átgärdas, men om det finns övriga möjliga felkällor är de bra att känna till innan BMW börjar byta allt de vill.... /Christian Länk |
|
|
Uppdatering, fördel med att jobba granne med BMW verkstan, man kan gá och titta. Har den inne för att byta stift och bränslefilter, men det visar sig att ventilkápspackningarna gátt, och stiften badar i olja. Lite surt, men det kanske är orsaken till start problemen. De ska byta nu iaf sá fár vi se. /Christian Länk |
|
|
Har oxå bytt ventilkåpspackning på min, men start problemet har återkommit en gång efter det. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.