AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.273

Sv såld eller Imp?

BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Letar efter en E39 sedan och har tittat på 525,530,540 sedan och dom har varit sv sålda och Rostiga!! ägarna och bilsäljarna säger att dom är rostfria men tittar på dom vanliga ställena huv, baklucka, dörrar, framskärmar och innanför tankluckan så är det början till rost!. Visst imp bilar kan vara skruvade och ficksade (även sv sålda) men betydligt mindre rostiga bilar. (om dom nu inte är fusk ficksade förståss)
Så prioritera inte sv sålda bilar förmycke, utan va inte så rädd för imp bilar!!
Alla BMW kommer som bekant från Tyskland, oavsett privatimport eller ej, och tror man att dom inte saltar sina vägar där på vintern så är man helt fel ute. Ofta är bilarna dock välskötta och välservade, jag köper gärna (igen) en bil från Tyskland. Stort urval, inga problem att följa historiken om man bara vill, och ev. mätarskruvade bilar är minst lika vanliga här hemma, eller rättare sagt, skruvas i Sverige av den som plockar hem bilen. Bäst är nog att åka ner och kontrollera/hämta på ort och ställe.

FP
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Min importerade är bubblig i lacken och mina tidigare imoporter har varit bubbliga.

De svensksålda harockså varit bubbliga.

BuHUHUHUHU
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min svensksålda bil är inte bubblig. Allt beror på exemplaret, vart det körts och hur det skötts.

//Lövet
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Kör man mycket i stan där det går mycket importbilar så är det en övervägande majoritet med x i början av nrskylt som är dåligt maskerade krockskadeexemplar.

Jag vet inte när x var första bokstaven på plåtarna, tror det var -04 - -05. Men tror att importen av bilar det året slog allt. Man ser allt från risiga import Fiestor till volvo 740 från det året. Bilar som max kan kosta 7-8000kr med x på skylten, man fattar ingenting!!!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Mycket beror på om de skötsamma ägarna använt sig utav rostskyddsgarantin occkså. Vår fd 523 var mycket välskött, den rostade på bakluckan och tanklocket ändå.
Min fars 530iA Individual-01 fick alla dörrar utbytta 2006 (import 2005 från BMW Niederlassung Dreieich) + rostlagat innanför tankluckan, den var rostfri när jag köpte den, men hann med en Svensk vinter sedan var det bubblor innanför dörrarna, jag har inte kikat hur den ser ut i dag, hoppas att den klarat sig och klarar sig.

Köp en seriöst importerad E39: a eller ta in en själv!

Stephan
Ahab: Vad är det som säger att X i början är en importbil? Jag vet massor av nyare (sv-sålda) bilar som har X. På VV svarar man (många har frågat) på direkt fråga att nummerserier slumpas ut på "vanligt" sätt, även X, som började användas 2005. Ibland kommer dock en klump bilmodeller av viss sort på en gång, pga förregistrering osv. Det finns även redan återanvända skyltar (från skrotade fordon) med X i början.
Kärt ämne som varit uppe några gånger tidigare: Länk

FP
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
som du själv säger, folke! X började användas -05 och gavs i alla kombinationer och då även de svenska nybilarna fick dem. Men även de nyregistrerade importbilarna som ju är nyregistrering av fordon.

Men som jag uppfattar det övergick importen allt mitt förstånd det året, jag bor som sagt i Malmö och har sett allt från mintcondition m5 till som jag skrev ovan risiga fiestor där lacken knappt hunnit torka.

Du skrev att x först kom -05 och då kan ju inte en Fiesta från slutet av 80talet således inte besitta den bokstavskombinationen, eller hur?

Jag dömmer inte ut importbilar överhuvudtaget, har själv ägt ett flertal och varit nöjd med de flesta utom något exemplar som köptes i ungdomligt oförstånd.
Det kanske är så att x sticker ut lite mer än andra bokstäver och därför uppfattas som mer vanlig, bara en tanke!
Jag kan inte svara på andelen importbilar detta året, men precis som du skriver, det låter ju inte så rimligt att man importerar risiga Fiestor eller Volvo hit, som du nämner som exempel. Kan det röra sig om bygg eller renoveringsobjekt som varit avreggade/skrotade eller dylikt under minst ett år?
Jag menar endast att X inte är (var) speciellt reserverat för importbilar.
Här är ett utdrag ur ett av svaren från VV för nåt drygt år sen angående olika bokstavsserier mm:
"Ett fordon ska ha varit avregistrerat i minst 12 månader innan registreringsnumret får återanvändas. Nuvarande system kommer inta att ta slut än på mycket länge, vi har ca 1000 000 lediga registreringsnummer för tillfället.
Vi fördelar inte registreringsnumren på olika fordonsslag. Däremot har vi gjort så att när en ny begynnelsebokstav ska tas ibruk har registreringsnumren fördelats i följande kategorier: F = förregistrering via fil (största gruppen) R = registrering (VV eller ASB) S = saluvagn M = militär"

FP
Ah men Folke, då bekräftade ju Vägverket det jag sa gång på gång.

Intressant information för övrigt.

Dock kan jag erkänna att jag inte alls förstått vad som gäller från 2006 och senare, finns det ett system förstår jag det inte...

Stephan
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Numera återanvänds gamla regnummer så man kan få i stort sett vad som helst.

//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ahab: det är säkert så att antalet direktimporterade bilar ökat för varje år de senaste 10-åren, dock osäker på om det fortfarande ökar. Bokstaven X gavs under större delen av 2005 och en bra bit in på 2006. Efter bokstaven X har ingen ny bokstav introducerats utan som andreas säger så återanvänds gamla regnummer vilket gör att den där rostiga Fiestan med OEHxxx antingen kan vara en svensksåld 89:a eller en nyimporterad 89:a.
I och med återanvändningen så skriker det inte "importbil" på samma sätt som när alla fick W eller X.

Finns för övrigt många fina importerade vagnar med X i början. Har själv en och har tidigare haft ytterligare en. Dessa tog jag hem i juli -05 och feb -06. Min M5:a som jag tog hem i sep -07 fick B i början vilket gör att den likaväl kunde vara en svensksåld 99-00 som faceliftats i efterhand...;)

___
//Ulf
Enligt mig är det väldigt lätt att se vilka bilar som är importerade fram till 2007. Men å andra sidan var ju de reg. nr som nu återanvänds (2008) tryckta på den förr-förra skylten vilket gör att man ändå kan se på skylten om den är av den nya modellen eller den gamla. Så en bil med årsmodell 93 kan du ändå lista ut om den är importerad eller inte. Dock inte på själva reg.nr:et utan på vilken skylt den bär. Detta är ju lite mer svår gissat då bilar som beställer nya skyltar (pga. stöld eller krock etc) får den nya modellen med det gamla reg.nr:et.

En grov lista på vilka begynnelse bokstäver som gällde vissa årtal.
R=00
S=01
T=02
T/U=03
U=04
W=05
X=06
A-C=07
Från 2008 kan det stå i stort sett vad som helst..

Finns en hel del reg. nr som återanvänds. Men när dom är utdelade kommer man kunna följa bokstavsordnimgen igen...tror jag:-)

M.V.H
Dennis
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade varit intressant att få reda på hur dom resonerat när dom efter X inte valde att köra vidare med Y och Z och först därefter börjat återanvända.

Även när det gäller återanvändningen så tycker man ju att dom skulle ta alla lediga på A innan dom går på B men som det är nu är det ju vilket ledigt nummer som helst. Finns kanske något system bakom men det är i så fall svårtolkat. Nu kan ju nummer som startar på S bli återanvända och placeras på bilar från t ex 2001 vilket gör det svårare att direkt se om en bil är svensksåld eller importerad.

___
//Ulf
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ahab har rätt, det rullar grymt många gamla 80- och 90-talslik i Malmötrakten som är uppenbart rätt nyimporterade. Mycket e36 316, Audi 80 osv. Kan ha med "Sveriges Billigaste Bilar" att göra, de tog ju in otroliga mängder skrot under ett par års tid.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att ett stort antal av dessa "häckar" ägs av ett fåtal personer. Samma personer som toppar ligan av obetalda P-böter i Malmö...

___
//Ulf
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Säkerligen en stor del av dem bor även i Rosengård? Vet själv at man ofta ser importerade gamla lik i Rinkeby, Tensta och Akalla-trakterna här i Stockholm.
Utdelning av äldre regnummer har inte börjat nu, det har alltid funnits.
Jag har t.ex AAxxxx på en -98 och BLxxxx på en -97, mao delades två gamla nummer ut på dessa bilar. Det finns flera exempel genom åren tidigare och senare. Att man ibland pausar och sedan drar ut en drös med gamla regnummer igen är en annan sak.
Stephan735i: Jag funderar på: Vad står det i VV:s svar som du sade tidigare tro?

FP
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Väldigt många bra svar här som är inne på mitt spår, och jag vill än en gång betona att jag inte är motståndare av importbilar.
Min 330 är svensksåld men min förra bil 325an som finns på bild på mitt konto här var import och den hade W.
Jag köpte den pga att den hade rikligt med utrustning som ej fanns på de svensksålda kärrorna (när jag hittade den!), det och skicket.
Priserna skiljer inte särskilt, utan jag noterade att de bilar som såldes snabbast var de med riklig utrustning antingen de var import eller svensksålda.

Köper gärna en importbil igen, sitter just nu och suktar efter en m3 e30!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

folke: detta har vi ju diskuterat tidigare och mycket riktigt så skedde återanvändning under ett antal år på 90-talet (93-99?) men sedan man började med R så körde man nya nummer fram till X bortsett från att det vid starten av R delades ut återanvända nummer parallellt precis som vid avslutningen av X.

Ahab: vissa måste absolut har sv-sålt medan andra prioriterar utrustning mer. Vissa modeller är i princip omöjliga att hitta som sv-sålda vilket gör att import är enda möjligheten. För egen del så har 6 av mina senaste bilar varit direktimporterade och 3 av dessa har jag tagit hem själv.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.