|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått rost i vänstra sparklådan vid bakhjulet, se bild Länk Hur ska jag gå tillväga för att laga detta? Jag behöver ny plåt, någon vänlig själ som har att kapa upp och sälja fräsch beggad så köper jag mer än gärna. Vad mer för mtrl behöver jag? Kapa upp plåten, slipa rent inne, vad för medel ska jag lägga dit in sen så de skyddar? Svetsa dit nya (beggade) plåten, slipa skarvarna, spackla? (ngt speciellt spackel?) Ska man ha på nå rostskyddande på utsidan också? Vad heter de svarta som man slänger på sist, moddy har jag hört nån säga? Pls help | |
|
Brukar finnas många bud på hur man ska gå till väga, ingen har svarat än så jag får väl presentera en metod som jag använde själv. 1. Rostig plåt som är för rostig kapas bort, resterande rost bör blästras bort för bästa resultat. Annars får man väl som jag använda borrmaskin/vinkelslip med stålborste, sedan behandla den kvarvarande rosten i porerna med syra. Ex. oxalsyra som man köper i färghandeln. 2. Svetsskarvarna, dvs plåten som ska ligga mot varandre efter ihopsvetsning sprayar man inna svetsningen med svetsprimer. Ex. någon grundfärg med riktigt mycket zinkinnehåll, brukar stå om de rekommenderas för svetsning. 3. När det är ihopsvetsat kan man slipa rent igen och sedan måla med en epoxigrundfärg, en populär är Hagmans CA Primer....annars finns epoxigrundfärger till båt på Biltema. Frågan är bara när man behöver spackla, om man ska göra det innan epoxifärgen eller efter (hur bra fäster spacklet på expoxigrunden?) Eftersom jag gjorde en hellackering på min bil och la topplacken vått i epoxigrunden så var jag tvungen att spackla innan, men nånting säger mig att det bästa vore ju att ha epoxigrunden direkt på den rena plåten. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Låter som mixmaster_atv ger ett bra alternativ. Tillägg: 1. Istället för oxalsyra kan man även använda rostätare från både Biltema och andra liknande butiker. 3. Alltid grundfärg direkt mot plåten. Spackla, slipa och grunda igen om plåten blir ren. Spacklet innehåller nämligen det (för rosten) viktiga ämnet syre, och du kan inte räkna med att spacklet tränger in i alla små skrymslen utan att bilda luftfickor. Sedan blir det att forma den bockade randen som sparklådan har. Mycket spacklande och *ryser* slipande blir det. Går det inte att köpa en sparklåda som reservdelsplåt och byta ut hela? När det ser ut så där så kanske resten inte heller ser så vackert ut och risken är att du får börja om på ett annat ställe nästa år... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Tack för svaren, nu har ja lite mer kött på benen. Jo jag tänkte att jag köper en bit på 30 cm ca, som man kapar bort från en skrotad kaross eller nåt så att man får samma form. Märkte att de fanns en skarv ca 30 cm från bakskärmens kant, (rostlagat tidigare kanske?) så man byter plåten hela sträckan ända dit. Nån annan som kan se denna skarv på sin e34? Bästa vore ju om de finns färdig ekonomiplåt, nån som vet? Men de gäller ju att hitta en som inte redan är rostangripen om man tar beggad. Såhär då: Kapa plåt, slipa rent inne, på me rostätare, svetsprimer på plåtarna som ska svetsas, svetsa, slipa skarvar, grundfärg, men sen de tjockare skyddet som ligger längst ut (moddy?) är de den epoxifärgen du pratar om? Visst ska den vara lite tjockare så att de skyddar mot stenskott o dyl.? Den får man väl smeta på hela långsidan så de ser snyggt ut antar jag |
|
|
Jag antar att du menar Body Schutz Länk Det är som en tunn underedsmassa som sprayas på vilket ger ett elastiskt underlag som skyddar mot blästring av sandsprut. Finns flera olika fabrikat, förut fanns den vit också vilket passade bättre om man hade en vit bil. Går även att lacka över. |
|
|
Ja de precis sånt ja menar :) danke Ingen som vet om de finns färdig sparklåde ekonomiplåt å köpa?:) |
|
|
finns tydligen färdiga bitar på bmw att köpa, men de kostar en del. den bakre bite som du behöver kostar ca 700kr har jag låst i någon annan tråd. Jag ska be en plåtslagare att bocka till en plåt så jag får samma form istället. brukar kosta 100-300kr för ett par meter. |
|
| hehe, o nu såg jag att tråden var ett år gammal | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.