AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
786

varmkörning A och O (M3 3.0)?

pg_ice
vad tror ni är det inbillning eller tycker man sig att motorn drar bättre om man verkligen krypkör upp till 80graders temp på oljan än om man är lite oförsiktig med gasen.

jag börjar nästan misstänka att om man drar på lite innan oljan är riktigt varm(det händer ytterst sällan men det händer) så tätar inte o-ringarna i magnetventilerna och att det då blir olja kvar innanför den lilla o-ringen som stör gången även när den blir ordentligt varm.
inbillning eller inte men jag tycker att den drar klart bättre om man verkligen varmkör ordentligt.
pg_ice
så frågan är vad tror ni ?
bara att lägga ner eller :)?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"pg_ice"

Hej det va inte igår ;)

Har aldrig funderat i de banorna och jag har aldrig dragit ur den innan olje tempen är över 80 grader så jag har tyvärr inget bra svar på frågan. Men varför skulle den inte täta bara för att du drar på när den är kall? Förstår inte riktigt det. O-ringen är väl lika effektiv kall som varm vad jag vet. Men iofs så borde det ju bli mer belastning på o-ringarna när den är kall pga tjockare olja. Det är väl det enda jag kan tänka mig. Mvh
pg_ice
o-ringarna expanderar av värmen och täta bättre när motorn/oljan är riktigt varm.
bara teorier :)

pg_ice
take2:
o-ringarna expanderar av värmen och borde täta bättre när motorn/oljan är riktigt varm.
bara teorier :)
Kan helt ärligt säga att jag aldrig märkte någon skillnad om jag lät tempen stiga upp "extra" sakta eller om jag bara körde normalt när jag ägde min m3:a dock kan nog din teori stämma rätt bra med tätningsfunktionen. Jobbar en hel del med o-ringar i mit yrke och vid högre temperaturer på vätskan som oringen ska täta så klarar den högre tryck . denna teori gäller dock bara värmeväxlingsventiler men det är ungefär samma arbetstemperaturer. Så din teori stämmer nog i teorin men i praktiken vettifan:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.