|
|
|
|---|---|
|
Har seriösa funderingar på att byta ut min 320iM, men till vad? Tanken är att den ska nog få gå en sista vinter o till våren blir det försäljning, men man vet aldrig. Vad vill jag ha då? Ja, jag är rätt less på den kraftlösa 320 jag haft, så tankarna går kring 325, 330 och vart helt insnöad på Golf V GTI senaste veckorna. Har byt jobb och kommer börja pendla 8mil, så man vill inte ha nått som drar för mycket soppa. Då borde 325/330 falla bort egentligen, men det är där inköpspriset kommer in i bilden. Min dröm är en Ci, men en till sedan vore inte hel fel heller. Golfen som jag vart totalt såld på, har bättre innerutrymmen och större baggage, vilket är ett jätteplus. Något jag stört mig på hos 3-serien är det trånga baggaget. 1-serien är läcker men går helt bort, den är alltför liten. Jag, med mina 186cm, fick knappt plats i baksättet. Även om jag inte ska sitta i bak, så vill jag att mina passagerare ska kunna få plats. Har inget behov av en kombi ännu, men en kanske inom en 2-års period. Så jag tänkte att man skulle ha en läcker 330 men M-paket (som är ett måste) och leka av mig lite innan behovet av en större bil. Men det blir lite väl många bilbyten då, det var därför jag tänkte Golf V GTI, den kan men ha när första barnet kommer utan att känna ett akut behov av kombi. Har kört Golfen o innerutrymmena o baggage imponerar. Kära AP medlemmar, vad har ni för tips? | |
|
Att fundera på vilken sorts bil jag skall byta till är som en sjukdom för mig. Det kan variera från dag till dag. Aldrig blir man botad! |
|
|
Jag kan ju vara lite partisk men tycker absolut att du ska satsa på golfen om du trivs med den. De moderna modellerna är ju, precis som du säger, tillräckligt stora för att funka som familjebil. Ifall du gillar ny teknik så kika in GT-modellen, turbo och kompressor fastbultat på en 1,4l motor. Prestandan är inte så mycket sämre än GTi men driftskostnaderna ska vara märkbart lägre. ___________________________ Kör golf, glider i camaro och fraktar reservdelar till dem i bmw.. |
|
|
Du åker ibland det bästa man kan färdas uti, nämligen BMW. Jag rekommenderar en sådan här kostnadseffektiv hjulafton snarast möjligt: Länk Det är först när du setat bakom ratten med denna känsla du inser att varje bil byggd med en egen bottenplatta har en själ:) Mvh Asken |
|
|
GT-modellen med kompr o turbo har dragits med mycket problem och försvinner som modell, jag hade undvikit den. GTI V är fin, inget snack om saken. jag hade valt det du eg vill ha, en 330ci M-sport. merkostnaden blir av minimal betydelse i den stora konkursen. |
|
Njuren |
HFR : Vill du berätta mer om problemen med TSI:n? Varför är det problem? Tacksam för svar Mvh "the things you own end up owning you" |
|
TSI-motorn hade problem med oljud från kompressorn som isolerades och nu antagligen går sönder pga värmeproblem, nuvarande TSI-motorer har bara turbo - ingen kompressor. Mvh |
|
|
vad jag förstått är det precis som rob skriver pga värmeproblem, kan även vara pga dålig komponentkvalite (ska det vara ekonomiskt försvarbart med både kompr o turbo på en motor i 1,4L-klassen så måste man spara någonstans kanske). i vilket fall så försvinner den motorn pga problemen, vilket borde göra den rätt iskall på marknaden i framtiden. |
|
| När kom TSI motorn med enbart turbo, d.v.s. när ska Golfen vara producerad för att det ska va lugnt att köpa en? | |
|
Har oxå läst om problemen med komp/turbo motorerna. En JÄTTEstor anledning (förutom prestanda) till att jag väljer GTI före GT, är för att GTI:n med alla sina detaljer blir mycket snyggare. GT:n ser lite för vanlig och tråkig ut, dessutom vill jag ha den snygga ratten som finns i GTI:n ;). Jaja, som sagt BMW:n åker en vinter till, sen får jag se, jag hinner ändra mig många gånger. Kanske behåller den nått år till o slår till på E39 touring fullutrustad från de sista tillverkningsåret. Som sagt, jag ändrar mig hela tiden :) |
|
|
Golf 1,4 TSI, årsmodell-09 med 160Hk har kompressor, turbo. Men i de svagare 1,4 TSI motorerna t.e.x i 122Hk varianten finns endast turbo. Länk |
|
|
Då har de kommit till rätta med problemen tydligen?... Det är dessutom helt klart billigare att satsa på en variant av överladdning. |
|
|
Klart killen ska ha en 850Ci till jul:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.