AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.143

tjutande ljud från bagaget 525 touring

m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Hej! har nu efter att ha kört mycket motorväg märkt att det vid hastighet efter 115 125 km/h kommer ett markant tjutande ljud från bagageutrymmet(tror jag) på min 525 touring -03 6000mil. det försvinner inte om vägunderlag ändras, eller om jag trycker ner koppling, inte heller när jag byter hjul. Ljudet är åt den tjutande karaktären men med ett inslag av att det är otätt någonstans.
Kan det låta från exempelvis batteriutrymmet? bakluckan? Det konstiga är att det kommer så markant endast vid ovanstående hastighet.

Någon som kan ha en ide?

mvh Daniel
Har ingen aning. Men kolla om ljudet kommer från t.e.x luftutsläppen i nederkant i båda sidofacken där luften "sugs" ut. Det sitter någon typ av gummiläpp som man kan täta med någon trasa eller liknande tillfälligt för att kunna konstatera om ljudet kommer därifrån.

m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Hej!ok i nederkant? inte dem vid sidorutorna i bagaget alltså? finns det några fler nedanför bagagegolvet alltså?

mvh
Ja, precis. Luften sugs in genom hålen vid de bakre sidorutorna men själva utsläppet är nere i botten av sidofacken. Du ser gummiläppar av någon typ där luften sugs ut.
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Har nu testat o kört med tätade luftinsug, men ingen förbättring. undrar verkligen vad det kan vara? Kan det vara ett hjullager? Bakluckan är visserligen bytt på garanti, men om den vore otät borde man ju inte få ett tjutande ljud.
Synd att tätningen inte löste problemet. Såna ljud kan vara svåra att bli av med. Men ge inte upp!!! Det brukar lösa sig till slut.

Låter det som att det skulle kunna vara fartvinden som orsakar ljudet eller tror du att det kan vara något mekaniskt ljud?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tätar listen vid glasluckan ordentligt? Det går att justera genom att skruva på "låsöglan".
Om de skulle vara fartvinden kan man prova o täta runt luckan och alla misstänkta glipor med tejp och på så sätt lokalisera ljudet.
Man kan få mycket konstiga ljud av fartvind, Men naturligtvis omöjligt o veta
när man inte hört jludet.
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
jag tycker nog att bakrutan tätar som den ska runt om. har inte kollat själva luckan . men med tanke på att ljudet kommer så plötsligt vid 115km/h-125 så börjar jag rikta in mig mer på att det är något mekaniskt? Har försökt läsa allt jag kan hitta på forumet ang, ljud som kan uppstå bakifrån. Jag börjar faktiskt tänka lite på hjullager igen även om jag tycker det är väl tidigt på 6000mil. Ljudet är inte vanligt vindbrus utan ätt jämnt tjutande ljud, påminner om ett hjullagerljud faktiskt. Men det som talar emot är väl just detta med ett visst fartregister samt ingen förändring vid belastning eller inte.
m-
51
m-sport
Bmw 525 m-sport touring
Jaha. då är äntligen felet åtgärdat. efter några dagar på autopartner så gjordes till sist ett försök med byte av hjullager, trots att igentligen inga hjullagersymtom fanns förutom möjligen ljudet. En mängd teorier om bakaxel m.m var uppe på "tapeten". Men som tur var visade det sig alltså att ett hjullager gav dessa konstiga ljud. troligtvis ett fabrikationsfel från fabrik då 6500mil är i i tidigaste laget samt symtomen det visade sig på.
Skönt iaf, nu går den som en tyst BMW igen.
Härligt att det löste sig för dig! Den känslan går nästan inte att beskriva när man blir av med något irriterande ljud.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Skönt att det löst sig. Jag kom just på en alternativ lösning till alla som i efterhand söker i forumet:

På vår E39 lossnade klacken som man sätter domkraften i. Kvar var ett hål i balken som likt en tomflaska visslade högt och ljudligt. Men det var det ju inte i detta fall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.