AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.243

Info om Individual och M3 R

Är på jakt efter en 328 e36 och har i ett par annonser stött på tilläggsnamnet Individual. Har haft svårt att hitta någon riktigt bra info om dom och hoppades att någon här kan tala om exakt vad individual innebär!

Har även hört talas om att det finns ett fåtal M3-R som gjordes för att gå på bana för länge sen. Någon som vet vad som hände med dessa och vad som skiljde dom från dom vanliga M3orna?

Hade vart grymt kul att få veta!!
Individual är ett tillval främst gällande lacker och inredningar. Individual är något man köper vid beställningen om man vill ha en personlig färgkombination för att på så sätt få sin bil mer speciell om man inte vill ha det som finns som standard tillval. Detta är ett väldigt dyrt tillval. Att beställa en bil med allt som går att få i individual hamnar man lätt på 100.000:- extra. Nämnas bör att det kan vara otroligt vackra kombinationer lika väl som det kan se rent ut sagt för j-----t ut. Smaken är ju bekant som baken.

M3-R känner jag inte igen alls.....

M.V.H
Dennis
Du tänker på M3 GTR (E46)...Omöjlig att få tag o kostar typ 2 mille om man nu hittar en...
Det är stora skillnader mellan en vanlig E46 M3 samt en E46 GTR...Tex: skärmar,huv,spoilers,inredning,motor (V8 i GTR) osv...Sök på google på "M3 GTR", du borde få ett antal träffar...
Är det inte m3 gt dom du tänker på? Finns säkert flera här som kan berätta skillnade mot en vanlig m3
Filip_J
Nej M3R är lika verklig som en GT men gick knappt köpa som privatkund, info:

Special Versions

Were there any special versions of the three-liter E36 M3?
Five special versions of the E36 M3 3.0 were created by BMW M, though only three, the M3 GT, M3 GT Individual and M3 Lightweight, can truly be considered production models. The other two, M3 GTR and M3-R, are highly specialized models built in very limited numbers and not generally available to the public.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
E36 M3 GTR såldes aldrig i gatversion utan bara som tävlingsmodell.
E36 M3-R såldes så vitt jag vet bara i Australien.

"M3-R
Fifteen M3's were ordered by BMW Australia in 1994 to race in the Australian Super Production series. All were delivered to Frank Gardner Racing for final preparation. 12 were made available to the general public, (who have to possess a CAMS license to be allowed to buy one), 3 were retained for the race series, the M3R had locally sourced King springs fitted to group n adjustable struts and rear perches, AP racing twin plate clutch and 4 piston brake calipers, dual pickup sump, an oil restrictor in the head, A C Schnitzer cams, a 3.25:1 ratio large case diff and M5 driveshaft, cold air snorkel into air filter box replacing left hand fog light, non functional rear seat, air conditioner delete and more aggressive tune, GT front splitter and rear spoiler with extensions and gurney strips. this was the most powerful production E36 made with 240kw"
Tack för alla svar! Måste hålla med DennisH, många Individual har verkligen skitful inredning!

Jomen det är väl därav jag tror han menar m3 gt och inte gtr. Bilarna går ju inte att jämföras och han är ju ändå ute efter en bil som går att köra på gata i sverige och som inte kostar flera miljoner. Då skulle jag tro att han helt enkelt förväxlat gt och gtr men så kanske inte är fallet
Nej jag är inte ute efter att köpa någon M3, jag ville bara kolla upp hur detlåg till.. Folk som vet för lite snackar ofta för mycket ... :p
bafvenberg
Inte för att jag förstår ditt sista inlägg men jag antar att du syftar på dig själv angående att veta för lite och snacka för mycket :-)
Nej jag syftade på polaren som snackade om M3 R från början.. Många folk som snackar o inte har en aning om vad dom snackar om.. Just därför jag ville kolla upp om det verkligen fanns någon R eller om han hade fått nåt om bakfoten... :p
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Här är ett par exempel på Individualutrustning från 90-talet. Allt i länkarna nedan gäller E34 M5, men du kan få en fingervisning om vad det kunde innebära i alla fall.

Länk
Länk
Länk

E34 M5 register Sverige
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.