AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.600

ska köpa obd-scanner

Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Hallo! Har tänkt att köpa en obd-scanner till min e39 -98 523iA, men har några obesvarade frågor? Min bil har den gamla sk. obd1, vilket är vettigast?, enbart obd1-scanner eller en mult-obd eller t.ex carsoft 6.5 . När man kollar på olika apparater står det vilket "protokoll som understöds"t.ex ISO 14320-4, vad menas med det?,och vilket "protokoll" kan jag ha? Är jättetacksam om någon kan svara på dessa svåra frågor? Funkar det med samma grejer på 530 -95, e38? Är lite intresserad på Maxscan GS 500, om den funkar med obd1-adapterkabel och mitt "protokoll" -Trevlig helg!/ Trelle

Förmodar att du med OBD-I menar den runda kontakten i motorrummet? OBD-I är annars de "officiella" benämningen på första generationen av protokoll osv som sedan blev OBD-II osv med den standardiserade 16-poliga ovala kontakten i kupén osv.
Sen beror allt på vad du vill göra. OBD-diagnos per definition är relaterat till drivlina och miljörelaterade system i motorstyrning, växellåda osv. Vissa service och fellampor kan oftast återställas osv.
Det andra alternativet (Carsoft, BMW-scanner, Ediabas, DIS, MoDic osv) är olika former av det som brukar benämnas fulldiagnos. Betydligt dyrare/omständigare system avsett i första hand för bilverkstaden som underlag för reparationer osv.

FP
Tr
38
Trelle
330iT -06
ford maveric -04
Tack Folke för ditt inlägg! Jag är ganska intresserad av att mecka och lösa problem själv, vill då också kunna förutom släcka servicelampa kunna se o. lösa andra felkoder bl.a olika givare, realtid o. airbag. Det stämmer att jag menade 20-polig rund kontakt med obd1. En intressant fråga är om man använda en t.ex. Max scan gs 500 tillsammans med en adapterkabel fr. obd1 till obd2 ,har hittat på Humanhabit.se.--Är dom seiösa?, annars finns andra alt. är tacksam för råd av den som har erfarenhet/ tips. Ha det //Trelle.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det "billigaste" alternativet och kanske det bästa är ett Kinainterface för Carsoft 6,5 och en gammal laptop med serieport. ett enkelt och smidigt program för fulldiagnos viss livedata under 1000 lappen.(äkta vara kostar runt 30.000 kr) finns en lång tråd om Carsoft. Har använt det i 7-8 år.
Andra varianten är BMW/Inpa Eidabas Interface från Kina för ca 600-700 kr inklusive 20pluggs adapter. Mera avancerat än Carsoft men också flera funktioner läser alla system och är nästan likvärdigt ,med BMWs DIS. Men kan också ställa till det om man "leker runt" utan att förstå vad man gör.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.