|
|
|
|---|---|
|
har en 523ia steptronic som vxl 123 men ej 45 bara om man gör det manuellt har bytt styrdon. ventilhus i vxlläda. alla absgivare. nya hjullager bak, ny olja o filter läst av felminne men inget fel visas bmw har inget svar det konstiga är att om man svänger skarpt kan det hända att den vxl. om man dessutom belastar alltså gasar på så vill den absolut inte vxl förutom vid maxvarv 523ia | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ok nästan bara en sak kvar som kan ställa till det, nämligen däcken vilket status har du på dom lika mycket slitna , samma däcksmärke på samma axel, ingen skillnad på omkrets fram o bak. Iom att den växlar upp när du svänger, ASC systemet kompenserar nämligen för varavskillnaden på inne o ytterhjul när man svänger, en del har fått motsatt verkan vid svängade, dvs lådan vill inte växla pga däcksskillnader. Ett nytt däck och ett 75% på samma axel speciellt fram funkar inte, inte heller två däck av olika tillverkare trots samma dimension, det kan vara tillräckligt olika i sin utformning och storlek vilket lådan får det uppträdande som du beskriver. Inga felkoder visar sig inte heller någon ASC varning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tack men bilen har nya däck av samma märke o omkrets har även provat med andra kompl. hjul 523ia |
|
|
Var hittar jag styrdonet till lådan? Min går i failsafe mode och enl diagnosen går det inte att få kontakt med styrdonet!? Mvh Mattias |
|
|
Jag har liknande problem med min 528, från 40km/h och upp så brummar/sjunger det det tystnar när jag svänger höger. Jag bytte höger hjullager med det hjälpte inte. Bytte till vinterdäck idag och det ändrade inte heller något. Men nu när jag tänker så har den faktiskt vibrerat från motorn mera än normalt så kanske de sku kunna vara en motorkudde som orskar oljudet, måste kolla.... /// Kristian |
|
|
mitt inlägg for helt fel! /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.