AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.399

Funderar på en 330i

Sida 2 av 2
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Ja som sagt..rosten. På min är både huven och bageluckan utbytt på rostskyddsgarantin så var noga att kolla efter angrepp och om några delar är bytta på garantin. Även spindelleder då man får byta hela länkarmen..

--
DTM system och rak 6a ;)
Det tråkiga är att höra att dom verkar rosta mycket, speciellt E46:orna.

På den 330 som jag ska kolla på ska det enligt uppgifter ej finnas någon rost på alls, men det kan ju mycket väl komma inom kort efter att man köpt den.

Ni andra som skrivit i denna tråd som har 330, har ni haft dessa rostproblem?

Bör man undvika att köpa denna modell, pga rosten?

Enda skadan som ska finnas på bilen är ett litet märke i lacken, bifogar en länk till en bild.

Då det är taget på nära håll, så syns skadan bra, men annars ska det ej vara något som irritetar enligt säljaren.

Det är märken närmast fönstret, det andra är smuts.

Länk

Någon som vet vad det skulle kosta i runda slängar att lämna in och fixa
en sådan liten skada?
Jag tycker inte du ska undvika E46 pgr av rosten. Jag har en 330Ci -01 och jag har inte kunnat hitta någon rost på den än, så mycket beror ju på hur väl den är omhändertagen av tidigare ägare osv.
När det handlar om beg bilar så får man ju räkna med att det finns vissa problem både stora och små. Man betalar ju trotts allt 100-150k för en bil som rullat en del men å andra sidan kostat det fyrdubbla för "bara ett par år sedan".

Jag köpte själv en 330Ci -01 och den är billigare att serva och har faktiskt varit billigare att äga en min fars Passat Turbo.

Ang märket så är det svårt att säga något om när man inte har sett skadan mer än på bild, men en del bilrekondare kan "massera" ut ojämnheter i plåten och sedan fixa skadorna så att de knappt syns. Räkna med minst en tusenlapp hos en rekondare.

MVH
Kan ej komma in på Länk

Har varit så några dagar nu, någon annan som kan komma in på sidan?
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Japp, jag kommer in nu..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har bara en liten bubbla på bakluckan (touring) än så länge, så tycker inte det är så stort problem. Min bil drar varken olja eller äter bussningar i framvagnen heller, verkar ha haft tur med detta exet ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Jag har en 330i -02 och jag har en rostfläck i en 50örings storlek under motorhuven vid lyktan, samt lite galvsläpp på insidan av dörrarna. Men det är allt. Den har gått 15.000mil.
Men inte skulle jag strunta i en e46:a bara för det... det stör mig inte så mycket och jag tycket att e46 med faclift är en av dom snyggaste som bmw skapat.

Ja.. den drar väl lite olja.. fast så kör jag ju som en idiot också =) Mycket höga varv.. fast bara när den blivit ordentligt varm. Olje lampan började lysa senast ihelgen faktiskt när jag släppte lös den på bana. Men jag har inte fyllt på olja sedan i våras. Så det är väl helt ok tycker jag.

och som sagt.. underbar motor men rejält drag ända från låga varv upp till 6.000 rpm! Man längtar att få köra den så fort man gått ur bilen.
mo
47
moeller
BMW HP2 Enduro
jag funderar oxå på 330 coupe eller sedan, åfan va svårt å bestämma sig även lite sugen på 525 sthlm open eller liknande e39. pris mellan 100-130
Länk (speceill bil krompaket inte sett de utvändigt förr?)
Länk

Länk
Länk
Länk
Länk

viss prutman finns väll vad jag förstått på alla bilar här. vet att det är ett gäng men gärna synpunkter

hur är 330 på vintern tex? har bara provkört en sedan sommartid, bullrig motför sedan?

som sagt jag kan inte komma fram till vad som e bästa köp av dessa karosser, pris andrehandvärde med mera.

tacksam för lite hjälp :)

har ägt både e46 328 och e39 523 för nått år sen, men blir itne klokare i dagsläget endå, är helt utan bil för tillfället och behöver en snarast
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det är ju rätt stor skillnad mellan coupe och sedan. Lika stor skillnad mellan e46 och e39. Fast det visste du ju redan så klart :-)

Är det bara du och ev flickvän som ska åka runt är det en coupe du ska ha så klart, eller ännu hellre en cab. Gärna då en 330 för den är go...

Skillnaden mellan e46 och e39 storleksmässigt är inte så våldsam men det visste du ju redan med. Har du barn är väl en e39 att föredra.

e39 verkar ha fallit rätt bra pris den sista tiden, vet inte hur det ser ut för e46 men det torde väl vara detsamma i dessa kristider.

Hur en 330 är på vintern känner jag inte till men mina två tidigare 530 var hur stadiga som helst även på vintern. Står man på gasen så blinkar sladdlampan men det är inte unikt för någon av BMWs bilar. På med schyssta däck och anpassa farten lite så är dom bra. Kan inte tänka mig att skillnaden mellan e39 och e46 är så stor men vet som sagt inte.

Det är väl bara att åka och kika på några av de du länkar till och se vad maggropen säger. Om den bilen sen verkar vara schysst på alla sätt är det väl bara att slå till.

Mitt tips är ändå en 330 coupe om du nu väljer bort cab med hardtop....

Lycka till med letandet!

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.