|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Ny medlem här, och är inte så haj på bilar, kör i dag en gammal 320 men vill nu byta upp mig till en lite nyare. Har hittat en i Helsingborg, en BMW 330i årsmodell 2001, Svensksåld. Har läst massor om just 330i i alla inlägg, men skulle ändå vilja fråga Er som har en sådan eller haft. Är det en bra bil? Kul att köra? Vad är bra resp dåligt? Vad bör man undersöka extra noga på bilen? Annat? Tar tacksam emot alla synpunkter m.m. | |
|
Har ju en 320 touring E46 -03 Det är ju mer power i en 330 så jag tror det kan vara en kanon bil! Underbara på vägen, trevlig inredening! Men hade jag varit du så skulle jag nog köpa en lite nyare som har sin rostskydds garanti kvar (-03 och framåt) för där är dom inte lyckade! Eller se till att det inte finns en enda uns till galv släpp! (Huv, nederkant dörrar, baklucka, innanför tanklock...) -Se också till att du får övriga garantin på papper (varudeklaration) -Kolla även vibbrationer när du prov kör, kan vara skeva skivor, länkarmar, spindelleder, inte så dyrt men tråkigt... -Snedslitna däck -Och en komplett i fylld servicebok är ett måste! Kolla mot din närmaste BMW handlare! Där får kan du också få lista på orginalutrustningen (om dom är snälla ;) -Har den gått över 10000mil så är det garanterat lite blästrade strålkastarglas! -Inte så dyra reservdelar och service som många tror -Övrigt så tror jag det är väldigt bra bilar, bättre än medelbilen! Lycka till! |
|
|
Tack för ditt svar. Priset var bra för denna, därför jag funderar på den. Den har varit inne på test och ingen rost ska finnas på den alls. Den har bara gått 7100 mil, många andra i samma prisklass hade nästan gått det dubbla. |
|
| Många ser gärna att bilen de köper har några grundläggande tillbehör som Sportstolar och Acc (klimator och inte manuell AC). M-paket är också något som många efterfrågar. | |
|
Har haft min 330 i snart 2 år och det har varit GLÄDJE varje dag! Motorn är verkligen en PÄRLA och med ett roligare avgassystem (har Eisenmann RACE) blir det bara bättre. Inga stora bekymmer att tala om på min iaf. Nåt litet smått har det ju såklart varit men inget stort och allvarligt. Kan dra lite olja mellan servicarna men det är högst indiviuellt från bil till bil verkar det som. Rosten kan vara ett bekymmer men den du funderar på verkar vara kollad på den fronten så då är det väl lugnt. Servicebok och annat är redan nämnt. Gillar du bilen så är det väl bara att slå till om alla kontroller stämmer. Du kommer att ha mycket glädje med bilen i flera år framåt :-) Niklas Fransosen |
|
|
Är också intresserad av en 330, är den dyr i försäkring? Vad dricker en sådan i soppa/mil? |
|
|
Svårt att säga vad en bil kostar i försäkring eftersom detta är individuellt. För mig skulle en 330 kosta ungefär 11.000kr om året. En svensson bil (Volvo S40 2,4) kostar ungefär 8.000kr så visst skiljer det. //Lövet |
|
|
spider: kolla annonser och hitta en svensksåld 330 av lämplig årsmodell där regnr syns. Gå sedan in på några försäkringsbolags hemsidor, t ex www.if.se , www.originalforsakring.se mfl så får du premieförslag. En manuell 330 kör du blandadkörning strax under litern. För motorstorlek och effekt så är det en snål bil. ___ //Ulf |
|
|
Den drar en del bensin, kostar mig ca 6-7.000 i försäkring, och drar ingen ojla alls, verkar det. |
|
|
Det verkar som en rolig bil, att den drar mer bensin och dyrare i försäkring är jag medveten om, det är inga problem. Så att byta upp sig från en sliten & trött 320 från början av 90-talet till en 330i -01 är ingen dum idé då verkar det som :-) |
|
|
Betalar 900 i månaden i försäkring (BMW original med BMW CS Rabatt) Drar lite över litern milen med hyffsat tung högerfot och en liter olja eller två mellan servicarna. Men jag kör min bara på sommaren.... Den dyra biten är nog inte så mycket driften i sig som kostnaden för inköpet och där finns det ju inga riktlinjer att visa på eftersom det finns lika många sätt att finansiera sin bil som det finns bilar. Nåja, nästan i vart fall.. Mao tror jag inte att en 330 är så mycket dyrare i längden än någon annan bil, däremot är den avsevärt mycket skojigare och trevligare att köra så merkostnaden är enkelt motiverad. Enligt mig. Niklas Fransosen |
|
| Agree med Fransosens slutkläm: Merkostnaden är enkelt motiverad : ) | |
|
köp! jag hade en 330 cab, helt fantastisk bil! tänkte köpa en igen, om det visar sig att jag inte har råd med en M3. :) |
|
|
Tack för tipsen, Skall kolla enligt Programmers förslag om försäkring. 1 liter/mil känns lite högt för bilmodellen men är inget att hänga upp sig på. |
|
| Kolla även med Vesta www.vesta.se . Hittade mitt fynd där. | |
|
1 liter milen högt? Detta är en bil med 231 hk vi pratar om. Vilken V70 140 hk eller Passat 1,8T drar precis lika mycket. Det som är dyrare på 330 jämfört med dessa är försäkringen. Begagnat skiljer det inte ens särskilt mycket i pris heller vilket gör att värdeminskningen blir hanterbar. En fördel med 330 är också att den inte har någon kamkedja vilket gör att man slipper svindyra servicar som VAG bland annat bjuder sina kunder på. 15000 kr för 10.000 mila service är inte ovanligt på deras sexcylindriga motorer. //Lövet |
|
|
Lövet: Blev nog ett "inte" för mycket där ;) Håller med ovanstående, en 330 är en underbar bil. Sjukt rolig men visst finns det några missar, precis som på alla bilar. Det ända som är lite irriterande är CDV "clutch delay valve", en funktion som är till för att skydda drivlinan när föraren missar genom att slira på kopplingen. Finns en del trådar att läsa i om detta, men kortfattat ger det en lite konstig känsla i kopplingen, som om den inte lyder dig riktigt :) Men den går att ta bort utan några större ingrepp, så man får en "normal" koppling. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Vesta är kanon bra att ha och göra med! Vet av erfarenhet först brann sommardäcken upp sedan blev min E39 av med strålkastare mm. och till sist blev hyrbilen en S80 D5 påkörd (väldigt trevlig bil förresten!) och inga som helst problem någon av gångerna plus väldigt trevligt bemötande hela tiden. Och inte minst lägst försäkringspremie! | |
|
"En fördel med 330 är också att den inte har någon kamrem" ska det naturligtvis stå, //Lövet |
|
|
Du kommer nog bli nöjd med att skaffa en 330! Köpte mig en 330 touring förra veckan och hittils är jag supernöjd! Lycka till -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Har också bara bra saker att säga om 330 har i stort sett inte haft några problem alls med min som jag haft i över 3 år och ca 3000 mil. Det enda problemet som jag sett som i stort sett alla E46 som är 5-6 år gamla och äldre är att dom rostar och rätt så rejält. Min drar ca 0,8-0,9 blanda normal körning och betalar ca 7000 i försäkring men den varierar nog stortberoende på ålder vart man bor etc. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.