AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.057

Komfortstol vs Sportstol E60

Sida 1 av 2
Njuren
Hej, hur pass stor skillnad är det mellan dessa stolar? Sitter man så mycket bättre i en komfortstol?

Mvh

"the things you own end up owning you"
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
är ju klart mycket enligt tycke och smak men jag personligen tycker det är mycket större skillnad sportstol vs. standardstol än sportstol vs. komfortstol.

därmed inte sagt att komfortstolarna är annat än underbara.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
TV som testade 530d i senaste numret trodde f ö att bilen var utrustad med komfortstolar, dock har den enligt bilderna sportstolarna.
ett gott betyg åt sportstolarna hur man än ser det.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har helelektriska sportstolar med justerbart svankstöd och de är för hårda i stoppningen enligt min smak (=bak). Blir lite kyrkbänk efter 50 mil. Justerar man ut svankstödet blir det ännu hårdare. Med mjukare stoppning hade det varit förträfflig stolar. Justeringsmöjligheterna är oändliga.

Jag har iofs inte åkt långa sträckor med komfortstolen men vid korta sträckor upplever jag den som komfortablare.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsgubben har en E60 med sportstolarna(ej läder, ej elektriska inställningar, ej svankstöd)...
Men jag har inte hört han klaga ännu iaf,inte heller framsätespassageraren har klagat..

Ska vid tillfälle fråga om dessa stolar känns som "kyrkbänkar" eller om stolarna känns ungefär som i hans tidigare E39:a(standardstolar).

Mvh Janne.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Har ingen erfarenhet av sportstolarna men komfortstolarna är det tillval som jag är mest nöjd över att ha valt. Härligt när sidosvålet kläms åt och du sitter som gjuten i stolen! ;)

Kommer defintivt att finnas komfortstolar i min kommande bil.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har haft E39:or med både sportstolar och aktiva komfortstolar och båda dom är bra men var och en på sitt sätt. När jag första gången provsatt komfortstolarna i E60 kändes det bara så rätt...Dom ger ett betydligt bättre stöd än de gamla komfortstolarna samtidigt som dom är så mycket bekvämare än de gamla sportstolarna och justeringsmöjligheterna är mycket bra. De nya sportstolarna har jag bara suttit kort i och dom känns också dom bättre än de i E39. Den dag jag byter till E60/E61 så är komfortstolarna en av utrustningdetaljerna som står högst på listan.

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Körde som längst från södra Frankrike till Köpenhamn en sommardag för ett par år sedan. Hade lätt kunnat köra vidare. 190 mil och inga problem.

Har kört många mil mellan Köpenhamn och Stockholm och komfortstolarna gör att man tycker den resan nästan känns för kort ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Mats: När jag och en kompis var och köpte soffa till honom så menade han att de i affären brukade gå runt på knä på soffkuddarna för att de inte skulle vara så "ny hårda". Det kanske du kan testa :)
Fr
1.137
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Gå på knä i stolarna skulle jag inte rekommendera då det kan förstöra värmen i sätena. Har själv sportskinn och man kan väl som i de allra flesta fall säga att man får det man betalar för. dvs komfortstolar torde vara bäst. Själv har jag åkt flera +100 milskörningar med fullständig sittkomfort i sportstolar varför min rygg inte skriker efter komfortstolar även om de helt klart är supersköna.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Háller med om 200+ mils körningar, inga problem i E61ans sport stolar. Men de är hárda! Jämför inte med E39an standard stolar, de känns som mysfotöljen hemma i tv rummet.

E39ans sportstolar är smá, känns som leksakspallar om man jämför med sportstolarna i E61. Mer omgreppande och fram för allt längre utdragbart lár stöd i E61an.

Det är min baks högst personliga jämförelse mellan mina 3 bilar....

/Christian

Länk
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Har inte åkt mycket i komfortstolarna men visst verkar dom underbara. Har sportstolar i vår E61 och jag tycker att dom har den sak som är viktigast för komforten - det utdragbara lårstödet. Det är alltid infällt när man kör runt "i byn" (nåja, Stockholm), men så fort motorvägen närmar sig och man har en stund i stolarna framför sig fälls dom ut och vilken underbar avlastning hela kroppen får.

Noterade också att TV tyckte att "komfortstolarna" var kanon och deras omdömme om BMW-dieslarna gör att jag blir sugen, även om vi inte på långa vägar har ekonomi med att välja diesel. Kör inte mer än 1 000 mil och ingen arbetsgivare som tar skatten.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är bara hårdheten som jag inte gillar. Sittriktigheten är perfekt. Man kan köra hur långt som helst utan stelhet eller ryggont däremot kommer träsmaken smygande efter några timmar.

Att man får vad man betalar för stämmer tyvärr inte eftersom sportstolarna med elektrisk justering (inkl svankstöd) är dyrare än komfortstolen.
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Har halvelektriska sportstolarna = utan svankstöd. Förvisso väldigt sköna men efter några timmar bakom ratten saknar jag verkligen ett svankstöd så jag kommer personligen utan tvivel att köra all el på sportstolar, alt komfortstolar nästa bilbyte.

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Finns ett tillägg dock, har aldrig saknat svankstödet?!? men pá E39 är nackstöden ställbara, och E60 komfortstolarna har en extra kudde ser det ut som men med sportstolarna i E60n sá har jag ca 15 cm mellan huvud och nackstöd. Förstár inte hur man ska fá det närmare huvudet utan att inte sitta som i en sked alt. inte ná ratten?!

Háller med, lárstöden, viktigaste egenskapen!!

/Christian

Länk
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
+1 på den. Hade glömt bort hur mycket jag hatar att man inte kan tilta fram nackstödet. Får fanimej bli komfortisar nästa gång :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kuddarna ingår på alla stolar numer.
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Komfortstolarna är så mycket skönare än sportstolarna. Komfortstolarna kan man ju ställa in så man får exakt den sittställningen man vill ha! Sportstolarna är hårdare och har inte alls samma inställningsmöjligheter. Dock inte dåliga. Standardstolarna är inte bra.
fn
17
fn76
525D -07
Jag har sportstolar i en E61 2007 LCI, dvs. utan svankstöd, gamla nackstöden, halvelektrisk justering, lårstöd, skinn...
Både jag och min fru klarar 30 mil innan rumpan börjar ömma/domna. Stolarna är för hårda på långresor. Nackstöden är kass, skulle vilja ha de teleskopiska som kom 2008. De jag har kan man tilta fram men det hjälper inte många cm.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu var det ju en nästan 6 år gammal tråd som lyftes av ullebull men frågan är ju ständigt aktuell... Ser att jag svarade ovan och jag följde mitt eget råd att köpa E61 med komfortstolar och efter drygt 3 år och ett antal tusen mil i dessa så finns det inget att klaga på. Jag kan inte köra obegränsat med mil utan att få ont i rumpa/ben men det får jag förr eller senare i alla stolar och med E61:ans komfortstolar är det senare. Tippar på att jag kan köra dubbelt så långt utan några känningar jämfört med E39:ans sportstolar. Slår man sedan på massagen i komfortstolarna så går det ytterligare en stund...

___
//Ulf
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Javisst är frågan aktuell igen. Nu efter att ha haft komfortstolar i både E60 535d M-pkt och F11 520d. Ville jag testa nya G30 med M sportpaket och sportstolar, men efter 20-25 minuters körning och oändligt trixande med inställningarna så började svanken säga ifrån. Frugan började också klaga att det var hårt och obekvämt.
Börjar man bli gammal? Det är ju klart att T o R kontinenten varje år gör att komfortstolarna är ju svåra att byta bort. Har man väl haft dessa så blir det i stort sätt omöjligt att sitta på något annat!

/// Mårten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.