AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
733

Olika hatthyllor på e39?

Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Efter att ha tittat runt på forumet verkar det vara fler än jag som är bekymrad över e39-ans baksystem.
Läste i någon tråd att dom befintliga "pottorna" ska kunna ersättas rakt av med 6x9-or.

Då jag har ett par 7x10-or liggandes från min förra bil, började jag glad i hågen riva inredningen.
När hatthyllen så småning om var bortplockad, kunde jag bara trist konstatera att "pottorna" bara ligger i en madrasserad fördjupning i den underliggande plåten utan chans att få dit vare sig några 6x9 eller 7x10...
Det finns ju inget vettigt att fästa i utan att bygga om en hel del.

Det enklaste är naturligtvis att bara gå och handla ett par bra 5.25-or och sätta i "pottorna", men då jag som sagt redan har ett par skapligt bra 7x10-or känns det dumt att dom bara ligger...
Och att skära upp plåten för att köpa ett par 10-or känns inte heller aktuellt.

Hur har ni andra löst baksystemet i era e39-or?
Vad kostar en hatthylla (innerdelen) på skroten?

Tips, erfarenheter och förslag sökes!
bratten
Gör det enkelt för dig! byt ut befintliga 5,25 er och sätt in en bas låda.Vet inte om du hade orginalstereon i.För att få lite kräm i grejerna så krävs att du har riktig låg nivå,samt sub-bas utgång.Finns ju ratt adaptrar idag så att du behåller orginal funktionerna i ratten om du byter stereo till typ Alpine eller likn.
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Orginalstereon ska bytas, så lågnivå kommer det att finnas gott om.
Slutsteg och bas har jag också sedan tidigare, så det är bara baksystemet som fattas. Helt klart att det är enklast att handla nya 2.25:or och strunta i 7x10:orna, men dom ligger ju där och skriker: Spela oss!
Hmm, nåja. Skämt och sido. Känns bara dumt att dom ligger.¨

Ingen annan som byggt några roliga baksystem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.