|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har varit ute efter en 320d men hitta inte någon som jag käönner speciellt för så nu är jag inne på bensin eller ev 330d? Det som gäckar mig är bränsleförbruknigen jag kommer pendla väldigt mycket och då bara motorväg där jag vill kunna snitta 140-150km/h utan att förbrukningen skriker i höjden. Funferar på allt ifrån 320ci och uppåt. Ge mig råd årsm börjar från 99. Och en 330d torde inte vara mer ekonomisk än 323ci i mitt fall? och jag tycker coupen har grymt fina linjer. Nu behöver jag hjälp att sortera lite tankar och vilken årsm är den optimala? | |
|
Har haft en 320i -04 och den är hyffsat snål upp till 120-130 men sen brakar förbrukningen iväg pga den låga utväxlingen. Vill man ha låg förbrukning på motorväg är en 6-växlad bil att föredra, alt en 5-växlad med hög utväxling på 5:an. Eller en diesel förstås. Vad jag vet så har de äldre 323Ci och 328Ci högre utväxling än de nyare 320Ci 2.2 och 325Ci. Ex ligger en 328 på 2500rpm vid 110-120km/h medans en 320 ligger på 3400rpm. En 323 är säkert 0.5-1dL snålare på landsvägen. Dock har de nyare E46 (efter 2001) trevligare ljud och har uppdaterat chassie. Om du funderar på en äldre diesel så gör en fullständig kalkyl. Även om förbrukningen är 2-3dL mindre per mil så är skatt, försäkring och bränslet dyrare. |
|
|
köp en 330! kanske inte det mest ekonomiska alternativet, men j_vlar vilken fin bil! hade en 330 cab, som var rena drömmen. :) |
|
|
bapelsin På vilket sett är den fin? |
|
| Varför inte skaffa dig en BMW 330cd istället? Kolla in denna tex Länk | |
|
jag tror att Bapelsin även hade motorn inräknad när han menade på att 330 var en fin bil. Eller så tycker han kanske att de titanfärgade lampinsatserna och de titanfärgade plastdetaljerna i frontkjolen e finare än de svarta på övriga :) // M.V.H. Daniel |
|
| jo jg tror han menade de jag med:) men jag vill ha lite argument kan verkligen inte bestämma mig! | |
|
Jag tycker att 330Ci E46 är riktigt snål, till och med med moderna bilar mätt. Körde upp till Åre på vintern (förstås) med lite hjulspinn då och då, 110-130km/h snittfart och förbrukning på ca 0,89L Ingen chans att min sprillans nya Audi med 220hk klarar av det. Det fina med 330 motorn var att det var inte så stor skillnad i vilken fart man körde, samma låga förbrukning, förutom då man lekte och snuddade på 6000rpm, då stack det iväg, men det gör man ju inte på långfärder. Fin motor! Köp :) |
|
|
Min 330 touring ligger under lit/mil blandad körning och på långkörning i högre farter är det inte så törstig i förhållande till motorstorleken och vikten. Väldigt skön att åka längre sträckor i dessutom.. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
med fin i jämförelse med övriga E46 Ci syftade jag givetvis på motorn. och vad som är så fint med den är för en enkel man som mig: draget och ljudet. :) hade för övrigt automat (vilket jag tycker passar en cab bäst) och den var rapp och fin. |
|
|
Spajjjs: det där med titanfärgade insatser osv kände jag inte till. men det kanske har något med saken att göra, då jag tycker den kjolen är mycket snyggare än M-fronten. :) |
|
| verkar bli en 330 då, hur stor är skillnaden om mantker körglädje 330 vs 328? | |
|
Bapelsin: Orginalfront med nån fin addon tycker jag oxå ser tuffare ut än M-tech front :) buster_66: Se till att prova båda bilar så får du en uppfattning. Upp till 100 skiljer det en halv sek mellan de båda.. men störta skillnaden kommer nog sen efter 100. // M.V.H. Daniel |
|
|
Min kompis säljer sin 325 Ci -01 Riktigt fin faktiskt, gillar den färgen, sen är den istortsett fullutrustad utom Navin och taklucka. Kan även fixa fram BBS Challange 18" fälgar till den. Om du är sugen, så ring, riktigt mkt, och snygg bil för pengarna! Han är dessutom väldigt pedant :) Länk MVH István |
|
| Jag valde mellan 120d och 330ci, och det blev en 330ci -04, och jag ångrar mig inte ett dugg! Jag flinar varje gång jag gasar. =) | |
|
330 ci är riktigt bra faktist för sin klass... på motväg bränner min i 120 km/h ca 0.8 milen... försöker sälja min just nu, sv-såld 8400 mil, riktigt bra skick och kan ärligt säga att det inte finns et enda litet fel på bilen... enda anledningen jag vill bli av med den är min höga jäkla försäkring som ligger på 20 000 om året |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.