AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.482

E30: 325iX motor till en 320 E30?

Hej,

Då min brukis 320 E30 lagt av (kamremsras) undrar jag om det är mycket tricks att få in en motor från en 325ix - 87?

Hälsningar,
Matteus
Ingen som vet?
An
52
Antimin
325ixT-89. Rullande renovering. Blivande busbil.
Själva motorn skiljer sig inte mellan Ixen och en vanlig M20B25.
Det som jag VET skiljer sig är oljesumpen. Den är gjord annorlunda för att ge plats åt främre drivlinan... Jag vet inte om det går att sätta dit en vanlig sump men jag tror att det ska vara möjligt. Jag vet inte heller ifall motorfästena är annorlunda. Du borde kunna flytta över mycket av såna grejer från din gamla motor. Enklast vore dock att fixa en motor från en RWD.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Man måste ha oljepump, tråg, motorfästen, oljesticka med rör och agregataxel med drev från en vanlig motor då pumpen snurrar baklänges på IX motorn.

Övertrycksventilen finns det inget gängat hål för på IX motorn, hålet måste borras upp och gängas till ca 20 mm, är 10 mm ogängat på IX motorn

Oljestickan måste flyttas.

Nya hål måste borras och gängas för oljetråget.

Motorfästena måste borras upp, och man måste skaffa M10 skruv med insex skalle.
Tack för proffsiga svar. Det lät krångligare än väntat..

Mvh
Lite lättare med en motor från en RWD bil precis som antimin
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja det var ett jäkla bök att få i den, jag har IX motor i min.
An
52
Antimin
Isåkare:
Jag misstänkte nästan att du hade varit och härjat med ett sånt projekt eftersom du var imponerande sakkunnig...
Då är det med en lättnandes suck som jag konstaterar att det var en jävla flax att jag inte köpte polarens B25 från hans Rwd... Misstänker att det borde vara lika jävligt att göra en omvänd transplatation... Altså en rwd-motor i en ix...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Allt går, bara man vill ;)

Ja det är typ samma jobb baklänges.

Det är värre om man köper en 3 serie motor och ska ha ner den i en 5 serie, det finns inga fästen på blocket för motorfästena på den, men 5 seriens motor har fästen för båda, så 5 motor i en 3a går bra.
An
52
Antimin
Fan vad allt blev komplicerat för mig nu..... Jag hade tänkt ha en frisk extra motor att besikta bilen med och sen byta och ha en överladdad att köra med... Det hade varit enklare att göra så än att återställa en motor så den klarar en beiktning varje år... Fast, egentligen finns det inga problem, bara lösningar under utveckling om man är envis nog.

st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
att byta motor som du tänker .. är inte så svårt . tråget måste bytas men passar rakt på från 320 utan nått trams .. men olje pickupen måste ändras .. men det är LÄTT jag lovar . olje stickan tar du rakt av från 320

.och borrar ett hål i blocket jag lovar att du kommer se var den ska sitta

jag har nyss gjort samma sak och svårt näää inte spec..

st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
men jag har trassel med växelådan närmare bestämt hardy skivan

som har stor diameter så 325 kardan passar inte .. finns det någon klok här som har lösningen ?

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Stefan63!!
Har du satt i en IX motor ?? har du startat den ??
st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
hoppas göra det i morgon... sen får jag väl se hur det går ..lätt kaxa innan :-) men hoppas det ska gå eller ...

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Hoppas du såg till att drivaxeln till oljepumpen snurrar åt rätt håll bara.
st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
det enda jag ändrat är olje pick uppen för att passa i tråget från 320

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ahh, ja så kan man nog också göra.
st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
ja det är gjort å det gick bra .. varför skulle det inte? har bara gjort ett nytt sug rör till den befintliga pumpen ..inte spec svårt efter som jug fick till det :-)

st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
tja här har jag som vanligt inte fått ett enda vettigt svar på nått jag frågar ...

men kan jag då få svar på varför man i hela fridens dagar ska byta olje pump och agregat axel å borra å stöka ....????? när man bara tar ett tråg som passar rakt på o svettsar ett nytt olje pick upp rör???

tja gå över ån för vatten eller nått sånt

st
78
stefan63
e28 m535 -86
e 30 cab 93
tja här har jag som vanligt inte fått ett enda vettigt svar på nått jag frågar ...

men kan jag då få svar på varför man i hela fridens dagar ska byta olje pump och agregat axel å borra å stöka ....????? när man bara tar ett tråg som passar rakt på o svettsar ett nytt olje pick upp rör???

tja gå över ån för vatten eller nått sånt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.