|
|
|
|---|---|
|
Detta är min plan, har fått tag på en motor inkl växel låda ... Mycket arbete ????? Tacksam för tips vad man ska tänka på.. | |
|
har du inte lite mer info du kan skriva...vilken årgång på e24 osv. kanske svårt ,men jag vill veta mer än dina fjuttiga tre rader. Och ja det är mycket arbete. Vad mer har du tänkt göra än att karva ner en motor och låda i bilen? |
|
|
Det är en 635csia -85 , meningen är att byta ut både motor och låda, motorn är komplett alltså inkl koppling kylare, box,mm. Planen är att dra på en turbo och optimera vägegenskaperna och bromsarna . Har letat efter passande stötdämpare men har haft problem med att hitta. PS är ingen bilmekaniker och är inte så kunnig inom orådet men har kompisar som ställer upp.;) |
|
|
Visst är det en hel del jobb att få in en S38 i den bilen fast förhållandevis enkelt ändå skulle jag tro. S38-motorn är ju mycket nära släkt med M30-motorn så det borde underlätta en hel del. Ju mer grejor runt motorn du tar från M5:an desto lättare borde det bli. Fast olaglig att köra på allmän väg lär den bli hur du än gör! Möjligen kan en ouppmärksam besiktningsman släppa igenom bilen som godkänd. Men olaglig att köra lär den vara ändå eftersom du ändrat bilen så mycket. Tror knappast att BMW skriver ut ett intyg att installationen är OK! Och inte lär det bli lättare med en turbo monterad! Olaglig att köra låter ju inte så farligt men förorsakar en allvarlig olycka och har riktig otur så ställer inte försäkringsbolaget upp och du kan (!?) plötsligt bli skyldig miljontals kronor. Hur stor risken för ett sådant scenario är vet jag inte men frågan är om det värt att ta risken....... Per L |
|
|
mr mpower: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Där har du lite att läsa om motorbyte i E28 med S38B36/38. Iom att E24:an bygger på E28 chassi/platta så gäller det för E24:an också. Per L: Om man gör ett seriöst bygge med byte av bromsar, axlar etc så kan man regga den som ombyggt fordon med standard kat motor och köra lagligt. |
|
|
Min bil har haft 3,8 i sen -98 och bes varje år utan att nån sett något! Men de e klart kan ju bli svårt att gömma en turbo med den motorn i...lite trångt ;) //Magnus Tolf |
|
|
Snygg bil tolfan76,mycket inspirerande. Synd att du ska sälja den ,är du intresserad av att sälja av lite delar separat? MVH |
|
|
Tyvärr fler som frågat men säljer bilen endast hel, synd på bilen annars! Köp den vett ja ;) //Magnus Tolf |
|
|
Va o hämta motorn och lådan idag,det är en 3,8 -95 6-växlad . Nu är vinter projektet igång.. Ska ut o ta lite bilder nu ;-) |
|
|
hejsan det går tyvärr inte att besiktiga bilen med den motorn på grund av att du får max ha 316 hkr i e24 vid reggning som ombyggt fordon!! 15kw på 100kg så det blir till att köra olagligt då;) mvh andreas |
|
|
Vem är det som säger att du får ha max 316 hk i E24:a vid ombyggt fordon? SFRO eller bilprovningen? Baserat på vad? 15 kW/100 kg regeln eller att de menar att karossen inte kan godkännas för mer än 315 hk? /Kent |
|
|
det är sfro som säger detta och det är dom som sköter bes delvis vid ombyggdt fordon i samråd med bilprovningen!! och visst skulle säkert e24 karossen tåla mera men 15kw på 100kg är max max vad dom godkänner känner man för att försöka skaffa intyg från bmw på vad karossen klarar så blir det svårt då dom inte släpper några sådana intyg!! så 316hkr är max vad man kan lagligt klara sig undan med!! det är så reglerna är och tyvärr får vi leva med det!! har forskat grundligt i detta då jag ska bygga om min e24 och 15kw 100kg är reglen som tillåter mest hkr! rätta mig om jag har fel men det finns inga andra regler. jag har ringt både sfro och bilprovningen info och svaren är dom samma! eller du kanske har någon annan ide kent!! isåfall får du gärna dela med dig om den för helst skulle jag vilja ha en alpina b7 motor i min men den lämmnar för mycket effekt!! mvh andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.