AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
872

Lambda eller inte?

Har en 325 e36 93
Vid halvgas så kan man se att förbrukningsmätaren pendlar nästan ett helt sträck vid jämn gas.
Ibland har tomgången gungat till men stabiliserats efter ett eller två dippar. (har bara hänt två tre ggr på några veckor)

Detta gör att jag starkt misstänker att lambdasonden börjar ge upp.

Nu till det som gör mig lite fundersam.
Vid en fullgasacceleration från 3500-6500 varv så gungar bilen liksom i accelerationen istället för att dra jämt och stadigt.
Är det inte så att bilen inte tar hänsyn till lambda vid fullgas acc? Utan fetar på lite extra.

Kan det tänkas vara ngt annat fel än lambdan?
Motorn skramlar inte från vanos, går jämt och fint annars.
Inga motorrelaterade felkoder i carsoft.
Har även kopplat ifrån batteriet i två rundor för att se om bilen kanske bättrar sig ....

Idéer kring symptomet???

-Phil
Är det kanske någon som kan bekräfta om bilen bortser från lambda signal just vid fullgas acceleration?

-Phil
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Om bilen bortser från lambda signal just vid fullgas acceleration kan jag inte svara på,men är lambdan paj bortser den från den överhuvudtaget.Kryp under och koppla bort den,sitter med "skruvkoppling".Går den precis som innan lär lambdan vara kass.
Jopp orkade faktiskt inte göra det.
Har beställt hem en ny universallambda.
Spännande att se om den gör jobbet. Verkar vara mkt skiftade hur bilarna klarar sig med universal eller inte.
Biltema har fått en del skit i forumet i alla fall.

Tycker att bilen borde gå jämt om än lite fett om jag skulle koppla bort lambdan.
Väntar några dagar tills den nya lambadn kommer, blir lite test då.

-Phil
Vid WOT skiter motorstyrningen i vad lambdan läser av.
Har nu bytt Lambda.
Inte helt oväntat så gjorde det inte minsta skillnad.

Idéer???

Skall nog byta stift också då det känns som det borde vara dags för det med.

Har några friska tändspolar liggande, kan det vara ngn spole som ger sig? Var inga felkoder om random missfire på ngn cyl i carsoft.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.