AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.139

Är Porsche 924 något att ha?

Sida 1 av 3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grabben min söker efter en hyfsat billig första bil,nu har han fastnat för en Porsche 924 och den han hade tänkt åka och köpa(läs jag skulle åka och titta på en) blev såld tyvärr...Var billig(11-12000kr ville han då ha ca) och verkade bra i skicket efter ett telefonsamtal med den f.d. ägaren tidigare i veckan...men men..

Så jag passar på att fråga här i brist på annat att göra ;)

Någon med några erfarenheter av en dylik?

Vet att den har transaxel och att det kan betyda lite besvärligare kopplingsbyten osv,men annars så verkar det vara en klockren bil att äga idag(mht skenande pris på både bränsle´och annat)..Bra viktfördelning iom transaxeln iaf..
Dessutom skattebefriade 76-77(snart 78:an också).mm.

Billig i försäkring och generellt sett billiga delar också har jag hunnit kolla upp.

Mvh Janne.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Skattebefriad?
Bara att dieselkonvertera och åka på Porscheträffar till sommarn!
En lagom sliten golfdiesel från 80-talet borde väl vara perfekt?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
En kompis hade en 944 och den var riktigt trevlig!
Kolla kamaxelkedja, koppling och att all el funkar. Mycket trevlig bil för pengarna och snyggare än 924'an. :)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En Porsche är alltid en Porsche, dvs extraordinär kvalitet och körglädje. Även om 924:an fått kanske lite oförtjänt kritik att vara en "audiporsche".

Hur bra kvalitet än Porsche har så klarar den inte vanskötsel och "missbruk" vilket de flesta 924:or råkat utför pga sitt pris, de har oftast vandrat genom oändligt antal gasglada 18 åringar.

Kolla bilen extra noga innan du och din grabb köper, hittar ni ett fint ex så har man helt klart en kul bil, till rimliga pengar.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Har ingen större erfarenhet av just 924 N/A men däremot av syskonen 924 Turbo, 944 och 944 Turbo. Av det jag läst på det ypperliga forumet för frontmotorporschar www.944sverige.com så skall det vara en trevlig bil (trots den kritiserade Audi/VW-motorn) och där kan du själv läsa köpguider och liknande.

Skall jag tala genrellt för frontmotorporscharna så är det väldigt trevliga bilar med den rätta sportbilskänslan. Det har bra kvalitet men precis som Mats skriver så finns det väldigt många vrak så läs köpguiden och kolla efter standardfelen. Tidigare modeller (924 och 944 85a) saknar innerskärmar vilket du själv kan förstå inte är en bra kombination tillsammans med svensk vinter och saltning. Rost är annars inget större problem på dessa modeller så hittar du en som är angripen på flera ställen är det en varningsflagga om hur den är skött.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok thanx!

heltsonika:
Jo,944:an +även 924:an har ju kamaxelrem vad jag vet!?..
Balansaxelremmar har 944:orna dessutom(troligen lite bökigare byten av diverse remmar på 944:an mht detta)...eller har jag fel där?

Nee,en 944 blir det icket,alldeles för dyr i förhållande till vad grabben har för medel att tillgå..

Ska dock plöja lite 924 fakta framöver helt klart...

Mvh Janne.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Kamrem och balansrem på 944 är enligt en kompis löjligt enkelt att byta. Första gången han bytte kam/balansrem någonsin och han gjorde det på en eftermiddag (2-3h jävligt noggrant arbete). Så att 944an skulle vara svårare än 924an har jag svårt att tro. Men möjligt att båda är "löjligt enkla" =).

(Jag köpte en 944 för ca en månad sen för 15 papp. Iofs ett hoppfullt vrak som jag bara har ambitionen att bygga banbil av men det går att hitta billiga =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,ja men tyvärr!? ska bilen samtidigt fungera som övningskörningsbil(även över vintern) vilket jag då anser är lite "overkill" att göra med en 944,men visst, hittar jag en fräsch körklar 944 för överkomlig summa(läs under 15000kr) så vet man ju aldrig.

Men det lär ju inte gå om man ska vara lite realistisk också :)

Mvh Janne.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Nä, kör på en 924. Det borde inte vara några större problem att hitta en helt ok under 15k. Se till att grabben tvättar ordentligt (och ofta) i hjulhusen bara då där lägger sig en massa skit!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
vill inte verka tråkig men en 924 med säkerhet som en VW typ1 som övningsbil/förstabil är inget jag skulle tänka på.
dock säkerligen en mycket rolig och prisvärd bil!

mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

HFR:
Du inte bara verkar tråkig,du ÄR det också ;)

Nee,skämt o sido...
Visst kan jag förstå hur du tänker, men om grabben vill ha en Porsche 924 och naturligtvis betalar den själv för egna pengar(inkl. försäkringspremier o delar såklart) så är jag inte den som säger nej TROTS att säkerheten har en del övrigt att önska.

Farligt att leva, man kan dö.

Mvh Janne.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Sant :)
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Alla gamla bilar är mindre säkra än nya. Alla billiga bilar är å andra sidan gamla. Här kan ni se vad som händer med en 944 Turbo från '86 som frontalkolliderar med en opel i hög fart Länk
Jag tror inte att det är under själva övningskörningen man behöver vara rädd utan snarare när han väl tagit kortet och får köra själv isf. Men det är tyvärr inte så många ungdomar som har råd med en fullpottare i euro ncap. En 924 tror jag är bättre än många bilar från tiden och den aktiva säkerheten (som BMW-förare brukar gilla att tala om) är hög!
Jag kom att tänka på ett av mina absoluta favoritavsnitt av Top Gear, där bland annat Hammond köper en 924, vilket han hånas för eftersom motorn är densamma som i en VW-buss.
Det behöver inte vara sant, jag har dock ett minne att det var en VW-motor men det var länge sedan så det kan vara fel.

Men klippet är helt underbart.
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Där finns lite "historia" bakom Porsche 924:a..

Mvh Janne.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Absolut.
Vill man så kan man ju faktiskt säga att det är tack vara den som Porsche snart äger VW och inte tvärtom! Måste kännas lite surt för VW med tanke på vilken försäljningssuccé frontmotorporscharna blev!
Frågan är om den inte varit högre ansedd om den sålts som Volkswagen Coupé istället. Nu är man ju nästan mer hatad än BMW-ägare då man har en fattigmansporsche och tror att man är någon.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,grabben vill inte börja sin "bilkarriär" med någon Volvo 240 eller dylikt...
Han vill tycka om sin bil utan att för den delen ruinera sig helt på sitt udda val av vagn,får ju se om han lyckas :)

Får ju också se om han blir hånad efter ett eventuellt köp...men det säger han att han "skiter i",han vill ju bara HA en 924.a :)

Mvh Janne.
Annan trevlig bra sportkupé från det glada 70 talet: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Yes...
Har faktiskt gett förslag på en fräsch Manta B,hade ju "ettan"(A) själv som första bil"..
Riktigt trevlig bil var det :)

Mvh Janne.
Janne T: Här hittade jag något för grabben din förvisso inte en 924 men snygg och billig! Länk
Janne T, klart att grabben ska åka med stil! Att förutsätta att alla juniorer ska ut och krocka verkar lite väl cyniskt. Dessutom med en Porsche på garageuppfarten höjs även kvalitén på trycksakerna i brevlådan, inte att förakta.

En arbetskamrat äger en (numera motorhavererad) 924:a som säkerligen dyker upp på blocket snart som reservdelsbil.

En kul bil som jag personligen inte tycker man kan jämföra med en typ1:a som ligger närmare 911:an med sina våt och vintervägsegenskaper som kräver sin förare, blixtrande accelerationer året runt men herrejösses när det börjar svänga. 924:a är rena strykjärnet i dessa sammanhang.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.