AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.361

Hur släcka bromsbeläggslampan på e36?

Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Hur släcker man bromsbeläggslampan på en e36 -94?
Läste på forumet att man skulle ha tändningen på och dörren öppen i ca 40 sek, men det funkar inte.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tändningen på och dörren öppen. Låter ju som en halvknasig åtgärd......

Nya bromsvarningskontakter eller jorda ihop kabeln skulle jag föreslå.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Da
3
Dave
Saknar 318i cabrio -96
Kolla (trasiga?) kontakten.
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
En bekant till en bekant...hmm...bytte sina belägg och lampan lyste ändå. Han åkte till verkstan som släckte lampan genom service-uttaget, tror jag.
Jag tycker detta vore mer rimligt, men jag har bara sett beskrivning på hur man nollar service-indikeringarna.

Om jag fattat det hela rätt så sitter det väl ett bläck i klossen som jordas mot bromsskivan när klossen är slut. Den borde väl inte jorda när den är frisk?
Deliq
Blecket du ser är en fjäder för att hålla varnaren på plats i bromsbelägget. Inuti "plastgrejen" går kabeln bara ner och vänder. Avbrott ger signal, (viloströmskopplad), en säkerhetsfunktion för att inte glappkontakt inte ska hindra sigalen att gå fram.

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Deliq
För att inte glappkontakt ska hindra signalen, skulle det visst stå...
Så går det när tanken är snabbare än fingrarna ;-)

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Ok, det förklarar kanske en del...
Ska ta och kolla upp kontakter, byglar mm.
Tack för hjälpen.
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Jag gjorde som du sade, hade förardörren öppen och nyckeln i läge 2 i 40sec och då släcktes lampan.

/Mvh
Glenn
320i -93
Hej. Hur ska man göra på E30? Bytte varnare men det lyser än. :-(

önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87
Vet ingen nåt om mitt problem? Nollställning även där, eller har jag bara glappkontakt?

Fa
5
Falcken
323 Touring -99, pga hund.
Hejsan..

Vet ej det rätta svaret men..
Skall själv byta klossar och skivor nu, där jag fixar bilen så frågade han mig om indikeringen lyste..
Gjorde den det så fick man beställa en ny sådan, för enligt honom så när den väl hade indikerat att de skulle bytas en gång, så fick indikatorn vid beläggen oxå bytas...
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Carl L: jag har samma problem, bytte nyss bakbromsskivor o klossar, kopplade över "givaren" men det lyser än. ska testa att resetta servicekontakten. kanske det skulle hjälpa.

///air, BMW Club Finland 2150
Jag har lagat felet på min nu. Det var den ena varnaren vars kabel var skadad. Den var av innanför isoleringen. Alltså jag behövde inte resetta något för att den skulle slockna.

Man behöver inte resetta någoting men har väl kontakten släpat mot bromskivan så är den förbrukad och måste bytas så kretsen blir hel den ska inte jordas nånstans kontakten kostar ca femtio kronor men vill du va snål så går det att koppla ihop trådarna så släcks lampan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.