|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om någon har nått bra förslag på rengöring till skin klädsel? Jag har testat Meguiar's Gold Class Rich Leather. Men det funkade inte så bra. Det såg bra ut precis när man hade haft på medlet, men efter någon dag när medlet hade torkat in så var klädseln lika som innan. | |
|
Jag använde Mr Caps produkter för rengöring och impregnering av min pärlbeige skinnklädsel. Den var smutsig, torr och gråflammig när jag köpte bilen. Jag började med att torka av klädseln med en fuktig trasa. Lät torka. Sedan använde jag en whiteboardsvamp av märket "Frida" som jag köpt på Clas Ohlsson. Fuktade den lätt med rengöringsmedlet från Mr Cap och torkade av klädseln upprepade gånger och sköljde whiteboardsvampen så fort den blivit grå. Det fina är att när man sköljer den, så blir den kritvit igen. Krama ur noggrant och fukta med rengöringsmedel. Man får inte gnida för hårt, för svampen är lite tuff mot skinnet, men den har en friktion som gör att jag kan "slita loss" smutsen ur vecken i skinnet om jag sträcker ut skinnvecken med handen. Fortsätt tills svampen fortfarande är kritvit efter att du haft rengöringsmedel på den och torkat av skinnet. Då har du fått bort all smuts som går med den metoden. Är det synliga fläckar kvar, så behöver du ett annat rengöringsmedel för just de fläckarna... Det finns inga genvägar, bara tvätta på tills det är rent! Sedan börjar impregneringsfasen. Det finns inga genvägar här heller... Mitt skinn var torrt som papper nästan. Jag lade att par tre kvällar av smörjande och impregnerande med Mr Caps läderimpregnering. Varv efter varv över hela skinnklädseln. Det gick åt lite drygt två flaskor innan jag fick den ytan och den lystern jag ville ha. På Mr Cap var de hyggliga nog att fylla på min flaska från sina stora dunkar till resonabelt pris. Två gånger... :-) Resultatet blev helt perfekt! Baksätet, som inte har något synligt slitage, blev nästan som nytt. Fantastisk skillnad! Och nästa gång, dvs nu innan jag ställer undan bilen för vintern, så behöver jag bara rengöra lite lätt, ta bort ev nya mystiska fläckar, och smörja ett varv. Lättskött! Lycka till! |
|
| Jag är mycket nöjd med bmw's eget lädervårdskit, följde med svampar och allt. Blev helt rent, dock så är min skinnklädsel inte speciellt sliten utan led av missfärgningar från mina nya svarta jeans. | |
|
Kolla under tråden "Var kan jag köpa läderfärg". Där får du nog tag på det du behöver. Verkar finnas en massa prylar på marknaden som inte är så nyttiga för skinnet som de verkar ge sken av. Jag gjorde iordning skinn som hade flagnat och som såg ut som kriget. Det tog mig två timmar att gå igenom hela bilen, d.v.s. göra rent, putsa, färga och fetta in/impregnera. Blev otroligt bra. Till och med ratten blev som ny. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.