AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.414

330xi understyr, svårt att ändra?

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Undertyrning på e46 330xi är det besvärligt att råda bot på? Någonting säger mig att den antagligen "ska" vara så, men trygg understyrning är ganska otryggt med olåst mellandiff och antialltmöjligt i eller urkopplat och en alldeles för gasglad bakom ratten.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
kraftigare krängningshämmare bak borde råda bot på en del understyrning.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Men jag tycker inte att den kränger speciellt mycket, däremot så understyr den så jag blir vansinnig.
Jag är av den sorten som inte vill bromsa förän det behövs men när jag tex kommer på en avfart från motorvägen så understyr bilen så mycket att jag måste släppa gasen. Då släpper det lite där bak och framhjulen styr dit jag vill och då svarar jag så klart med gaspedalen men då understyr bilen igen.
Väldigt irriterande när man har fyrkrafs och 3liter under huven.
Det går att åka på tvärn på grus men på asfalt så kan jag tjänstgöra som plog på sommarn.

No
160
Nobby
523i -96
Som tsaros säger så är nog grövre krängningshämmare bak lättaste sättet, eller mjukare fram.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
För att minska din understyrning så får du öka din överstyrning, kraftigare krängingshämmare bak, hårdare fjädrar/dämpare bak, bredare däck fram eller smalare bak.

Förr eller senare så tar fysikens lagar över och det går inte att ändra mera, men detta är ett par punkter du kan jobba på om du vill bli av med din understyrning.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Missade, krängningshämmare är nog det som är absolut enklast att åtgärda :)

// Mvh Andreas

na
630
navi
BMW325xi -06
Har du gjort en fyrhjulsinställning?
Min blev helt annorlunda efter det, lite mer spårig kanske men inte alls lika understyrd.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Lägre lufttryck i fram och mer i bak kan också hjälpa.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag får väl börja med att släppa ur lite luft och kanske köpa en storlek bredare däck fram.
Tack för alla svar...

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Haha, krängare är väl ändå ett trevligare alternativ än att köpa bredare fram? Om du ändå vill få överstyrt så får du än mindre krängning dessutom överstyrt med ny krängare bak.

// MVH Jocke
Gör en fyrhjulsinställning och be om att få en rakare toe. Orginal är det ganska mycket toe in men sätter du den rak alt toe out får du en mycket mer direktstyrd bil. Eventuellt även justera lite mer negativ camber.
Lika däckdimension runt om hjälper även till
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag har dåliga däck så bredare fram borde gå fortast men en styvare hämmare bak skulle sitta fint. Var köper man en sån och vad kostar dom?
Jag har inte haft tid att göra en mätning av hjulvinklar men ska nog göra en snart och jag trodde att det var toe 0 redan original men är det inte det så får det bli det.
Toe ut blir nog jobbigt till vardags.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Men en ändrad toevinkel förbättrar ju ändå inte greppet där fram, du får en livligare bil på gott och ont... Ska själv göra denna operation för jag vill få bilen mer direktstyrd. Dock blir greppet desamma, hade tidigare en 318is med 0 toe och då får man vara beredd att passa ratten varje gång man kör över ett vägstreck.

// MVH Jocke
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den åtgärd som ryk 330xi beskriver gjorde jag på min E90, även om syftet främst var att få mer livslängd ur R-däcken vid bankörning (original camber är inte optimal för R-däck). Bilen blev väldigt välbalanserad och jag är mycket nöjd med åtgärden, även vid körning med gatdäck på vanliga vägar. Möjligen får bilen passas lite mer, men det är inget jag störs av. Camber går ej att justera fram på E90 (troligen inte heller på E46), så jag skaffade plattor från Millway för att få mer camber. Nu ligger det på mellan -2,5 och -3 fram. Ännu har jag inte kört så pass långt att något kan sägas om hur däcksslitaget påverkas, men bilen blir som sagt trevligare att köra (och då var den ändå väldigt trevlig före ändringen).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skall tillägga att plattorna (som monteras överst på fjäderbenet) inte var speciellt dyra, kostade kanske en dryg tusenlapp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.