|
|
|
|---|---|
|
Hej jag tänkte ställa min e38 i garaget tills våren kommer, kan jag då koppla bort batteriet utan att det blir några problem till våren när jag ska börja använda bilen igen. Jag vore väldigt tacksam om jag kunde få tips angående detta. Mvh Nille | |
|
Vet inte exakt vad som sker, det borde gå. Men bästa vore väl om du köpte en bra inteligent laddare som t ex en CTEK så kan den sitta inkopplad och ladda/underhållsladda batteriet hela vintern. De finns från ca 500kr och uppåt beroende på modell. Jag har själv en sådan här, och ska skaffa en till då jag har många bilar i garaget Länk Den kopplar jag in varje kväll ja ställer in bilen i garaget, då gör det inget om bilens original kylskåp står och går och håller skumpa och vinflaskorna kalla. Likaså får den vara inkopplad de 2-3 veckor ja är borta på jobb, och kommer att få vara inkopplad ehela vintern när jag ställer av bilen till våren. Kanske en sådan här kunde funka bra för dig till en liten peng, som just avställningsladdare, och klarar batterier upp till 100 Ah Länk Fast mest lagom kanske denna är, som även har lite mer kapacitet för våra bilar med ganska stora batterier Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Jodå jag har en laddare , men min bil står i ett stort garage utan strömuttag. | |
|
Ta bort batteriet ur bilen och ladda det fullt var 6e vecka på närmsta ställe där elektricitet finns, förvaringsplatsen för batteriet får gärna vara varmare än yttertemperaturen om vintern , gärna om det kan stå inomhus. Dagen innan du skall ställa på bilen laddar du det fullt och sätter tillbaka det i bilen. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag har en CTEK laddare, går det att koppla in den på batteriet utan att ta bort plus och minus kablarna från bilen? Om ja, kan bilen stå med laddaren på hela vintern utan att ta skada? Mvh Andreas |
|
|
Jag har en CTEK laddare, går det att koppla in den på batteriet utan att ta bort plus och minus kablarna från bilen? Om ja, kan bilen stå med laddaren på hela vintern utan att ta skada? Mvh Andreas __________________________________ Svar JA!! :-) Det är just det den är konstruerad för. Jag kopplar bara på min CTEK direkt på på skruvarna till batteriets vanliga kontakter utan att lossa något. Det gör heller inget att t ex bilens kylskåp är på och går under tiden. Laddaren kan ju som mest ge 7 Ah, och om då t ex kylskåpet drar 2 Ah när det går, så finns ju 5 Ah kvar till laddning. Alltså kan olika strömförbrukare i bilen vara på eller slå till och på medan laddaren är ansluten, så länge dessa inte drar mer säg 3-5 Ah då det då fortfarande finns kapacitet från laddaren att hinna med att ladda även då, men det tar så klart längre tid. När batteriet sen är fulladdat så reglerar laddaren ner till underhållsladdning, och när den känner att batteriet behöver sig en dos laddning igen så ger det en dos. Så laddaren kan vara ansluten hela vintern utan att man behöver tänka på det, och utan att man behöver koppla ifrån något på bilen Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Tack för svaret Dr Tinnitus då kör jag så i vinter! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.