|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är precis ny här på forumet så rätta mig om jag skriver något dumt. Jag håller på och trimmar min volvo sexa med turbo rätt hyggligt och är på jakt efter en vettig vxllåda till vettigt pris. Har sökt hör lite på forumet men hittar inte så mycke matnyttig info "att lita på" men beror väl oxå på att man inte har koll på vilka användare som är duktiga och inte än. En låda som jag sneglar lite på är en ZF som rubriken lyder som gått få mil, kan det vara något att satsa på? Kollade på realOEM men verkar ju inte finnas mycke till res. delar. Finns det att få tag i någonstans eller är det att leta annan när det går sönder? Något mer man skall tänka på med denna låda eller finns det ett bättre alt? Någon som vill kolla mitt projekt kan gå in på. Länk Tack på förhand. Mvh Andreas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Både AUDI MB OCH BMW använder lika grundlådor från ZF, men jag skulle nog inte sats på en ZF utan hellre på en Amerikansk GM låda tex från nyare Firebird eller Camaro delarna är nog billigare än till ZF och lådorna håller nog bättre för det ända målet också möjligen. Ett lamellhus med lameller till en E39 528 kostar runt 10.000 kr hos BMW. Det finns delar men de är dyra , det är inga dåliga lådor, men sedan ska du lösa den elektroniska biten också. Och det kan var nog så komplicerat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Med "nyare" ungefär årsmodeller tänker du på då? Jag är väldigt dålig på de amerikanska. Vad menar du med lamellhus? Har inte tänkt åka org. tryckplatta eller lamell ändå. Elektronisk? till vad? Mvh Andreas |
|
| Jag tror nog hasso tänker på en automat! För övrigt kan jag tyvärr inte ge dig något svar på din fråga... | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Aha du menar en manuell låda ? Missförstånd Hade inte en tanke på att det satt ZF manuell på sexorna (Getrag på 540 o M5 tex) Finns 4 olika modeller ZF lådor som är specade från 200 NM till 390NM på inkommande axel. helt beroende på vilken modell de sitter på. PÅ en 528 -00 ska det sitter en 320ZF= 320NM. Länk Getrag 420 pallar då för 420NM men lär vara rätt dyr 6 växlad. men hållbar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Aha... nja automat är inte riktigt tanken :) | |
|
A just de nu är vi på samma spår :) Asså är det de 320Z står för.. Har fått känslan av att "M5" lådorna håller dåligt. Är det samma låda i 540 också? Bl a har jag pratat lite med Rickard Eklund om någon känner till honom, åkt volvo 240 med sexa och kört sönder 2 st M5 lådor, heter den getrag 280 förresten? Han la ner sexan och åker nu 16V fyra istället men va fan, känns kanske mer som körstil. Mvh Andreas |
|
Nja dåligt är väl knappast när den håller för en kompressormatat M5a och en likaledes 540 med mer än 600 hkr i. Sedan är det ju hur man behandlar grejorna också. Han har möjligen använt den E34 3,6 M5 5vx lådan före -92 den är nog specad för 280NM. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nä tycker också det låter väldigt konstigt. Blir inte helt omöjligt att jag kommer försöka spara till en sådan låda. Men vad mer exakt är det som skiljer 540 lådan och M5 lådan? |
|
| aha kolla realoem nu och det är ju den gamla lådan han måste ha använt ja.. haha då förklarar det ju lite =) | |
|
Köp en Tremec TKO 600, runt 20 000:- Ny i staterna. Alternativt T56 eller T6060 Vilka skitlådor som helst på skroten kostar ju ändå från runt 10 000:-, så det är knappast värt att skaffa till ändamålet, eftersom de ändå dör av vridet efter ett tag. Jag vet eftersom jag renoverat den "skottsäkra" M3 lådan ett par gånger på min Z3 Turbo. |
|
|
Om man absolut vill ha en BMW låda gissar jag att de "nya" getrag lådorna är de stabbigaste som levererats. Dvs de som sitter på E60/63 545/645/550/650 (USA M5). Drevsatsen är ordentligt mycket kraftigare än i de gamla M5/M3 lådorna. Men de ligger ju på runt 15-20 000:- på skroten. |
|
|
Benämning för är M5 GS6-53DZ. 545/550i är GS6-53BZ Skillnaden mellan dem, vad jag vet är sprängkåpa och ingående axel. |
|
| Får nog bli till att sikta mot en tremec tko 600... lika bra att sätta dit något som funkar i längden. | |
|
Vad är GS6-53DZ lådan specad för? 530nm? |
|
|
Andreas>> Om man använder samma logik i modellbeteckningarna som tidigare så stämmer det du säger, men jag har det inte bekräftat. |
|
| Någon som har koll på vart man finner info om växlarnas utväxling på de olika bmw 6 speed lådorna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.