AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
987

Kamaxel överfall M70

ro
12
roos750
750 e32 -91
Har bytt båda topplockspackningarna på min m70 12:a. har fåttt tag i alla åtdragningsmoment förutom för kamaxelöverfallen? sen undrar jag hur viktigt det är att justera ventil "timingen" när man har planat topparna. jag fick ta bort 30 hundradels milimeter i min fina Malcus maskin. men det käns inte som det borde göra någon större skillnad. ventilerna slår väl inte i för det.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tror det är en bra ide att ställa kammarna ordentligt, för kamkedjor länger sig lite med åren så inställningen ändras något lite. Om du nu ställer dom rätt igen blir kamtiderna som det var tänkt från början. Planingen påverkar nog minimalt.
Momentet kan jag inte.

/Mats J
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Du kan bygga ett eget verktyg att ställa kammarna med, det skall vara 90 grader mellan inställningsytan på kammarna och toppens övre plan.

Lageröverfallen dras med 15Nm
Banjobultarna för oljerören: 12Nm
Dreven på kamaxeln: 10Nm.

Ett tips är att använda nya banjoskruvar, finns billigt på BMW klara med gänglåsning på. Är inte helt ovanligt att dessa lossnar eller går sönder, då förlorar man smörjningen till kamnockarna.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Hela Bentleys verkstadsmanual finns att ladda ner på nätet, är länkat till den någonstans på forumet, men det får du leta upp själv :-)

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
ro
12
roos750
750 e32 -91
Tack för alla tips! Nu är Motorn ihopplockad igen utan problem. Kammarna var felställda efter gamla kedjan Ca 4 vevaxel grader. Nu är den i topptrim o man märker att den är piggare nu när ventilerna inte står "sent". Nu ska bara stödlager bytas sen är den fit for fight igen. Återigen, Tack för alla tips!

Föresten. ingen som har bytt stödlager på en sån här Bil?

Roos
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.