|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| jag fick anmärkning av Sbp att det var läckage på vänster fram , märkte inget själv då på köregenskaperna , men nu några hundra mil senare så slamrar det och gungar det märkbart , så på måndag blir det byte... | |
|
Precis som i ClaesD´s fall så har jag sett att min vänstra dämpare läckt vilket förvisso försvunnit, men det är lite slamrigt nu från dämparna så byte är på gång. Dock har det inte så gått så långt än att bilen blivit gungig, men som sagt, lite slammer och klonk. Hewi. Jag har en "normal" sänksats på min bil så jag anser att man inte tvunget behöver en kortare dämpare då. Har kört flera sänkta bilar, både med och utan kortare dämpare. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Om bilen är sänkt max 30-40 mm brukar inte standardlängd på dämpare vara något problem. Ska sänka och byta dämpare på 523:an om ett par veckor när alla grejer kommit, det blir Lesjöforsfjädrar som sänker 40 fram 25 bak tillsammans med Supersport gasdämpare. Byter fjäderbenslagring, stabilisatorstag och kompletta styrstag samtidigt så är det gjort. Mvh Peter |
|
|
Vettigt att byta lagringar på en gång. Jag plockade isär ena sidan tre gånger, dels p.g.a att jag upptäckte att jag måste köpa en lagring och dels för att jag inte var uppmärksam på hur fjäderavslutet skulle ligga i den nedre fjädertallriken (den på stötdämparen) Kolla det innan demontage, det är INTE som man lätt kan tro ;) Styrstagen skulle jag hoppat. Jag bara tog lös dom i yttre lederna för att få ut benet under skärmkanten. (Med styrstagsbyte åker man på en hjulinställning också) Besiansystems sida har utmärkt guide för byte av stötdämpare för den som är intresserad. |
|
|
Anders-72: Tack för tipset angående fjädertallriken och Besiansystem. Man bör göra hjulinställning om man sänker bilen, det blir ju lite mer toe out. Det finns ett litet glapp i inre styrleden så det är därför jag byter båda sidor när det ändå ska lossas och stabilisatorstagen är en liten kostnad. Bilen fick en hjulinställning en månad innan jag köpte den och fjädring var väl inte så bra då heller. Mvh Peter |
|
|
Ok, det har du ju rätt i om du sänker. Stabilisatorstagen är lätta att byta när som helst utan att ta bort någonting annat, men det är väl aldrig fel med fräscha delar. 150:- hos Waarwest om jag inte missminner mig. |
|
|
Jag köpte allt hos Waarwest utom fjädrar och stötdämpare. Det stämmer med 150:-/sida för stabilsatorstag, komplett styrstag 395:-/sida och 690:- för 2 styck lagringar. Fjädrar och stötdämpare kostade 4100:- inkl frakt. Hoppas den blir betydligt trevligare att köra sedan. Mvh Peter |
|
|
Oj, jag gav nog en femhundring för en lagring. Jag har bra rabatt hos en Mekonomenmek, så jag får någon övertro att jag alltid gör bra affärer när jag handlar där :) Helt ok pris på fjädrar och dämpare. Hittade du några intressanta erfarenheter av Supersport? |
|
|
Mekonomen vill ha 573:- för en lagring, var tvungen att fråga Waarwest två gånger om deras pris stämde och det skulle det. Supersport: Det mesta handlade om coilovers men fick se både positivt och negativt om dessa stötdämpare. Men överlag var det mest positivt, ngn tyckte de var för mjuka. De dämpare jag har är nog typ orginalsättning eller ngt hårdare, passar bra i en familjebil. Kan tala om hur känslan blev efter bytet, men det ett par veckor minst, ska få grejerna från Waarwest om cirka 1½ vecka. Det är första gången jag handlar av dom, har du erfarenhet av dom ? Mvh Peter |
|
|
Ja, jag har köpt båda länkarmar till höger fram då jag har ett klapprande ljud fastän jag bytt allt annat på den sidan. Försökte hinna få dessa innan besiktning, men hann inte. På SBP sa jag att tjejen som besiktade måste hitta ett glapp innan jag åker, men hon misslyckades! Däremot hade ett krängningshämmarstag bak hoppat ur led :) Ljudet får jag leta vidare efter. Det gick fint att handla. Tror det tog under en vecka med förskottsbetalning, men det var kanske lagervara. Vi får se om det blir några billiga Vaico-armar till salu på powerbörsen snart.. |
|
| Hewi : Min E39 (med sportchassi dock) har rullat 22500 mil utan byte vad jag vet, men det är kanske jag som inte märker av att stötdämparna är kassa? :P | |
|
Anders-72: Jag hade en Mondeo som drog till vänster vid inbromsning, sa till besiktningsmannen som det var, han hittade inga fel alls. Skulle göra hjulinställning precis efter besiktningen och de såg att båda bärarmsbussningarna vänster fram var totalslut därför drog bilen till vänster innan den stabiliserade sej. Åkte direkt till bilprovningen angående detta ( lite smått förbannad ) och pratade med stationschefen och han sa: När en del bilar lyfts upp för att kolla framvagnen så kommer bärarmarna i kläm och de ser inget glapp, så de skulle se över rutinerna på den modellen. När jag plockade bort bärarmen trillade ena bussningen ner på golvet. Sedan försvann problemet. DavidT86: Om man kör en bil mycket och många mil så märker man inte försämringen, för det kommer smygande och då vänjer man sej under tiden. Mvh Peter |
|
| Jag märker ju drekt när ni refererar till de olika priserna att ingen av er har EDC. Mina börjar ju bli lite trötta nu och visst hade det varit kul med ett byte. Men en sisådär 40 lappar kan man ju ha betydligt roligare för... För att inte tala om att det troligen är mer än vad hela bilen är värd. Härlig prissättning på vissa grejer från BMW. | |
|
frejo: Menar du verkligen att det kostar 40k att byta p.g.a av nivåregleringen ? På Scorpion vi hade innan kostade två dämpare cirka 7400:-. Men det var ju ingen mening att byta, bilarna är ju knappt värda 7000:- idag. Mvh Peter |
|
|
Jag har tänkt på bussningarna faktiskt och glidstiften i oken eller beläggen kanske. Det blir tyst när man bromsar lite och då sitter ju belägg, ok och bärarmsbussningar lite i spänn. Är det bussningarna så åker nog armarna på jag har liggande, komplett med bussningar. EDC-dämparna, finns de bara på BMW? Jag har hört att dom är dyra, men 40´låter ju horribelt. |
|
| Kan nog stämma med 40000 för byte av samtliga EDC dämpare. Kollade på realoem och där kostar en främre dämpare 850 dollar och en bakre 550. Fyyy... :) | |
|
caddie: EDC har inget med nivåreglering att göra utan är en eloktronisk stötdämparkontroll som hela tiden justerar dämparna efter körsituation, eller ställs genom en knapptryckning in på ett sportläge. Jag tror inte heller att de går att ersätta med vanliga dämpare. Priset på realOEM verkar ju dock "resonabelt", BMW här i Sverige tar mycket mer. EDC finns såvitt jag vet bara till BMW, har för mig att Boge tillverkar dem. jag vet att man inte längre kan få det som tillval förutom till M-serien och sjuan. |
|
|
frejo: Okej, då är det en missuppfattning av mej. När jag beställde väghållningssats så blev jag tillfrägad om jag hade EDC och när jag frågade om det var nivåreglering så sa de ja. I så fall förstår man att det kan vara lite dyrt och skönt att slippa ha det. Det är roligt när man lär så länge man lever ! Mvh Peter |
|
|
frejo: Det är idiotpriser på EDC dämpare tyvärr.(tur att min bil inte har det) Men jag har för mig att mekonomen eller någon annan firma tydligen har börjat sälja EDC dämpare lite billigare så kolla upp det. |
|
| Om man ska sportstötdämpare till inte allt för farliga priser så verkar GE motorsport vara en bra leverantör... Har hört mycket gott om dem, dock inte i BMW sammanhang (mer saab...), men kan vara värt att kolla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.