|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min 523iA touring 1998 behöver nya stötdämpare fram. Fick ett pris på 5500 kr från automek i Karlskrona. Är det rimligt? Vad har ni fått betala? Jag tror att de använder Mekonomens monroe dämpare, är de bra? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är väl ett hyfsat pris dämparna kostar typ 1800 X 2 kr st över disk. Monroe funkar säkert utmärkt. Dessutom är ju Automek välmeriterade på BMW. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
det är ett helt ok pris du kan räkna med dämparna kostar ca 1000 kr st .. alla 4 a dämparna å 5500 bytt å klart .skulle jag ta direkt.. mvh mika schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
sorry jag läste inte att det bara gällde fram. jag tycker det låter dyrt då.. priset. jag gav 1200kr st för mina standarddämpare till sedan. å böt själv. tog 4 timmar ca. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Jag har ett par Monroe, som ligger i kartong än. Jag gav 2800:- för dessa, men jag har goda kontakter med en Mekonomenmek så jag tippar att Hassos pris ligger mycket nära sanningen. Monroe har hyfsat rykte tycker jag och att sträva efter orginal Sachs el. Bilstein verkar onödigt då dom tydligen är tokslut efter ca 14´mil. |
|
|
Jag köpte från Motor Nord och fick dem bytta fram för 900:- av en klåparfirma i utkanten av Lund. Jag krävde pris i förhand och han trodde tydligen att det var likadant som på E34. Så han ångrade sig bittert i efterhand... Men då fick jag en repad baklucka och ett felmonterat bromsok på köpet, åkte på ombesiktning eftersom bromsslangen var snodd 360°. Så det blev inte så billigt i alla fall... |
|
| Jag bytte nyss fram på min 528 -96, kostade 5555:- inklusive moms och arbetskostnad, som var 1950:-. Gjordes på en BMW-relaterad verkstad i Jönköping. Offerten från den lokale BMW-agenten var på 8500:-. En helt annan siffra. Så 5500:- verkar rimligt tycker jag. | |
| 5500 var nog exakt samma pris det blev för mig i våras för byte på min. Min mek tyckte också det var mer jobb än han hade tänkt sig. | |
| Jag lämnade in 535an för byte fram, betalde 1600kr (har jag för mig) per sida dvs 3200kr i bara arbete vilket kändes smådyrt. (Bak skulle kosta 1200kr per sida dvs 2400kr). | |
|
dax att byta fram på min -02 9k mil , så jag ringde BMW i Danderyd , 9000:- plus framvagnsinställning 3000.- ville dom ha , hej å hå inte gratis direkt... ringde runt till andra och det verkar landa på 6 - 7000:- och det utan framvagnsinställning... f-n va dyrt , ni verkar ha klarat er undan med bättre priser , kanske billigare utanför Sthlms området ? Är det ett måste med framvagnsinställning när man byter dämpare ? |
|
|
Du ändrar inget geometriskt genom att byta dämpare. Dessutom är toe-vinkeln det enda justerbara. Jag gjorde ingen justering när jag bytte själv. 3000:- för en justering av framvagnen (engdast toe dessutom) är rena ockret. En tusing en och en halv brukar det väl kosta med en total inställning. Verkar som verkstadstaxan följt med bostadspriserna i Danderyd ;) |
|
|
Om man inte är så känslig för att allt skall vara original så säljer Meca framdämpare för 450:- st (tror det är Gabriel dämpare). Bytte själv på min bil, men om man skall betala (dyrt) för arbetet så förstår jag om man inte vill chansa med materialet. |
|
|
Det lät väldigt billigt. Man bör kolla upp så att det är gasreflex, progressiva gasdämpare om man vill behålla orginal vägbeteende. Orginal var Sachs på min och Bilstein förekommer nog också, men då dessa inte håller längre än dom gör ser jag ingen anledning att eftersträva exakt orginal. Besiansystems har en bra guide på sin sida för den som vill pyssla själv. |
|
| Jag har gabriel nu och de verkar ok (med priset i baktanke). | |
|
Anders-72: Du verkar veta lite om stötdåmpare, känner du till ( eller ngn annan ) hur tyska Supersport gasdämpare är, har köpt till 523T ? Mvh Peter |
|
| Har ingen erfarenhet av Supersport-dämparna, men jag ser att man får en del träffar här om man söker på fabrikatet så det finns en del läsning här. | |
|
Gabriel är inte särskilt bra dämpare enligt mig, men de kansle blivit bättre? Har för mig att de saknat svensk importör i ett flertal år.. Lite off topic.. men köpte bakdämpare till en Volvo S80 idag, Sachs dämpare för lite drygt 400:-/st är ju inte fel.. |
|
|
Verkligen ett superpris på Gabriel! Jag kollade på Mecas hemsida och det är en gasdämpare. Om den är progressiv eller inte kvittar för min del då bilen är sänkt. En progressiv hade inte fungerat som det var tänkt ändå i sänkta bilars fall antar jag. Om det sedan inte är världens bästa dämpare bryr jag mig inte så mycket om, jag tror en E39 blir fortsatt bekväm om än inte som när den var ny. Ingen kommer heller betala mer för min gamla bil när jag säljer den om det sitter ett annat mer meriterat stötdämparmärke. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jag har faktiskt Gabrieldämpare på min bil också och de fungerar strålande. Visst är det gasdämpare, jag läste på forumet innan jag inhandlade dem och det fanns bara positiva åsikter. Värt att nämna är att dämparna kostade 950kr/st tills för ett tag sedan. I övrigt betalade jag 800 kronor hos en lokal verkstad för byte av dämparna. Det tog honom en timme men han var van vid E39:an och hade bytt ett x antal dämpare innan. Det behövdes ingen framvagnsinställning. |
|
| Davve: Har du sänkt bil så bör du har kortare dämpare också. Ni andra: Hur har ni märkt att dämparna blivit dåliga? Genom oljeläckage eller gungig bil? Min har nu gått 17000mil och när jag köpte den 10800mil mina är täta och jag tycker heller inte den verkar gungig men de kan ju iofs ha blivit bytta innan jag köpte bilen men jag tror inte det , reagerar just för att det verkar vara så vanligt med stötdämparbyte på E39 även vid relativt låga miltal tycker jag. | |
|
Först såg jag att den högra fuktade lite kring tätningen och när den vänstra började fukta så rann det formligen ur den högra. Då började det uppstå ganska snabba eftervibrationer efter gupp. Inget direkt gung. Vid byte gick det att röra kolvstången ca 3 cm utan motstånd på den helkassa. Vi har risiga småvägar här och min väg till jobbet som jag åker på vintern för att slippa saltblasket är sällan hyvlad vinterväg med mycket smågropar och så. Någon gång kunde det kännas stelt vid kyla, så jag misstänker att det fanns vatten i den ev. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.