AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.364

e39 Automatlådan rätt oljenivå?

E39 523 -96 Automat.

Tja!
Ju jag har bytt filter och olja i automatlådan förut och det har gått bra, han har alltid växlat bra osv...men den här gången efter byte av endast olja krånglar det... Den här gången tror jag att jag har fått i för mkt olja... när han drar in overdrive växeln så rycker hela bilen... jag trodde att det saknades olja i lådan... Öppnade påfyllnadspluggen när växellådan var helt kall och det rann ut kanske 0.1 liter KONSTIGT... Tänkte aa bra det var för mkt olja, körde en runda med bilen fick upp tempen till cirka 30 grader i lådan och öppnade pluggen igen.. Det kom ut 0.2 liter olja på ett ungefär... Då tänkte jag, Bra ja har fixat det.. men näää... Nu när jag kör funkar han okej men när jag bromsar till och sen ska gasa igen då dunkar han till lådan.. som att han blir försenad att bygga upp trycket i växellådan...

Har jag för lite olja nu för att han beter sig så ???
Vad ska ja ha för temperatur på oljan i lådan för att få i rätt mängd olja..???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska ha bilen igång, AC ska vara på, ca 30-50C grader på oljan, alla växlar ska växlas igenom lungt och fint först sedan P-läge, då ska det rinna lite grann ur nivåpluggen. Så säger manualen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag ska testa och göra så.

Jag är rädd att om jag nu ska tappa ut ännu mer olja då kommer han väl dunka ännu mer vid "stanna och kör iväg sen dunken av att han inte hinner förbereda lådan"...... Jag ska testa och göra som manualen säger så får jag se..
Kadden

Hur gick det tillslut?
Kadden

Hur gick det tillslut?

/mr B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.