AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.369

Missljud m30!

Hej!

Jag är ägare till en 635 -88. Har problem med ett misslud från motorn som uppkommit senaste tiden (200 mil sedan).

Missljudet hörs bara vid ett varvtal ca 1300 varv. Under- och över det varvtalet låter motorn bra. Ljudet kan beskrivas som metalliskt. Vid iskall motor (dvs första minuten den är igång efter att ha stått över natt) hörs INTE ljudet. Men efter det blir det tydligare allteftersom motorn blir varm.

Har ägt M30 motorer innan denna bil och är bekant med "standardsjukdomar" som t.ex. sliten kamaxel o vippor, lösa banjobultar, täppt oljerör, bottenstocksrassel, felaktigt ventilspel osv. Har även kompis som haft problem med bottendelen och lager i denna.

Men problemet jag har NU är inte likt symtom som ovansagda defekter har tycker jag. Jag tycker det är märkligt att det bara låter vid ETT ENDA varvtal.

Toppen som sitter på är fabriksny sedan 1000 mil och komplett med allt nytt. Även delar till kamkedjan är bytt. Jag har optiskt kontrollerat allt under ventilkåpan, alla nockar får olja, banjobultarna är dragna och allt ser verkligen nytt ut som det bör göra när toppen är nästintill ny. Har även justerat ventilerna utan resultat.

Remmar och spänning är ok, ny vattenpump, grenrörspackning också givetvis eftersom toppen är bytt...

Vore väldigt tacksam för hjälp! Har försökt lyssna och precisera vart det låter men det är så svårt att höra om det kommer framifrån, upp el. ner man blir iaf tokig på ljudet i sin ögonsten!

MVH Magnus
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Har hört detta oljud på nån m30,svårt att beskriva vart det kommer ifrån.
om det inte blir värre,ir om bilen börjar uppföra sig konstigt skulle jag nog låta det vara och köra på!
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Har hört detta oljud på nån m30,svårt att beskriva vart det kommer ifrån.
om det inte blir värre,ir om bilen börjar uppföra sig konstigt skulle jag nog låta det vara och köra på!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske slapp kamkedjesträckare(hydraulisk)..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.