AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.708

Bromsskivor som slår sig. Känsligt på E39?

Sida 3 av 3
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Krängningshämmarstagen #6 menar jag
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Varken länkarmarna eller krängningshämmaren är bytta. Lagren till stötdämparna ska vara bra. Det är ju själva hjullagret som mekanikern anser bör bytas trots att han inte tycker det är något större fel på dem. Problemet här är att jag riskerar att byta hela framvagnen för att komma till rätta med problemet. Dessutom så har länkarmar, bussningar, caster-stag och dyl. undersökts efter glapp osv. men inget fel har hittats. Frågan är om man ska börja ge sig på att byta länkarmar, eller om man ska byta lager? Jag vet inte i vilken ände jag ska börja :(
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Byt stagen #4 och #11 som Banan85 säger. Skaffa Meyle HD så blir det bra sen. Undersökning visar inga glapp men det vibrerar ändå. Har just bytt på M5an som vibrerade rejält från höga hastigheter. Jag bad att få de gamla stagen och de verkar helt ok när man tittar och känner på dom men nu är vibrationerna borta... (de hade gått 16.500 mil)

Även min 528 fixades med samma kur.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur kontrollerar man stötdämparlagringen?

Jag funderar på komplett Meyle HD-kit (300 eur, jobbet verkar GDS-möjligt), beg bromsok och hållarefrån 530och byta skivoroh belägg till 530 (324x32 vs 296x22) samtidigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kika här:
Länk

Där köpte jag min sats till E46:an. Service, pris och kvalitet är bra och dessutom är det en svensk handlare som betalar skatt i Sverige...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Johan B, vet du om deras vev/kam-axelgivare är av användbar sort eller är det fortfarande BMW som har de enda fungerande givarna utan felkoder? Priserna på hjulupphängningsdelarna är ju riktigt trevliga och de kanske speglar priserna på resten av sortimentet.

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Casterstagen!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har ingen koll på kvaliteten på givarna, men deras chassidelar verkar hålla bra kvalitet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Nu har jag bokat en tid så att de kan syna bland annat stag och kulleder. Återkommer med mer info.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hade vibrationer vid lätt till medelhård bromsning innan jag bytte nr 4 "dragstång" bägge sidor. Var på ett par olika ställen för att leta glapp men ingen hitta glapp. Till slut sa jag byt den och den leden. Efter det upphörde vibrationerna. Skulle tydligen vara svårt att upptäcka att bussningarna var trötta när bilen är upplyft på 4 pelare. Bussningarna hamna väl i nåt annat läge när hjulen hänger fritt antar jag.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Egentligen, varför vibrerar det när stagen är glappa?
Det måste betyda att bromsarna alltid tar ojämnt?
Eller är det för att däcken alltid är orunda?
Eller för att vägen aldrig är jämn?
Jag va på BMW-verkstad idag och satt å väntade på att min bil skulle bli klar.
Då får jag höra att en verkstadskille säger till en tjej med en x1a att hennes bromsskivor har slagit sig för att hon inte kör på originalälg och därför så blir det inte rätt luftgenomströmning till bromsskivorna!

Det kan ju fan inte stämma att bromsskivorna i vårat kalla land skulle bli överhettade och slå sig. Hon lär ju knappast ha legat å kört på bana heller?!!?

Vad säger ni om det?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Låter som rejäl BS i mina öron...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jacob, vilken handlare var detta? Helt osannolikt uttalande måste jag säga.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.