AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.707

Bromsskivor som slår sig. Känsligt på E39?

Sida 2 av 3
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

undrar om ni kör in era nya bromskivor?
De första 50-100 milen så måste man bromsa försiktigt.
Dock inte för länge. Motorbromsa så mkt som möjligt. Hårda inbromsningar som man gärna kanske gör för att testa de nya bromsarna är oftast orsaken till att skivorna slår sig.

//Håkan
Visa användare
32
Rally_Harry2
540ia Touring -00
Hm verkar va många som har problem med bremo skivorna å då gäller det inte bara bmw köpte till min volvo v40 å dom slog sig också ganska snabbt
samma på min 540iat har nu köpt orginal till 540in å det funkar dessutom så är dom billigare än mekonomen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag hade samma problem på min e39, BMW bytte skivor 3 eller 4 ggr gratis men problemet återkom alltid. Jag tror att det har att göra med någon annan komponent i framvagnen, allt annat verkar orimligt. /M
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej Brembo-skivorna har restspänningar som löps ur. Andra framvagnsfel finns med hela tiden. Kan tänka mig att Brembo siktar på en lite högre hårdhet i godset, med större risk för anlöpning vid upphettning.
Misstänker att orginalskivorna kan vara Brembo.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Byte skivor till brembo och klossar ferrodo runtom. Gjorde enligt länken som samuel2 hänvisade till. Har nu kört 1000mil och ännu inga skevaskivor eller vibrationer.
Länk
m5race
Hej!
Prova med att sätta en indikatorklocka på fjäderbenet och sen mät skivytan efter att ni bytt..
kan vara så att dom kastar nån tiondel fast dom är nya och det kan bero på navet vilket sen resulterar i att skivan slår sig efter ett tag.
Hade det problemet på min förra m5 e39.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att mäta med indikatorklocka är ett utmärkt sätt att kontrollera kast både före och efter användning av skivorna.
Ett måste är dock att dra fast skivan med exempelvis hjulbultarna med rörhylsor eller brickor som "dummy" för fälgen. Den lilla försänkta insex-skruven räcker inte om man skall vara helt säker.
m5race
Tack Anders! Givetvis måste skivan dras fast först innan mätningen, glömde nämna de.. Se även till att ytan mellan navet och skivan är ordenligt rengjord.
En annan viktig sak är att se till att oket fungerar och glider som det ska göra
så det inte trycker ojämnt..
mickeh
är det vanligt med att nav skevar på e39?
m5race var det på båda sidor, som ditt nav skevade?
tycker ändå att om naven varit skeva att
det skulle blivit bra när dom svarvade skivorna på plats?
m5race
Vet inte om det är vanligt men på min blev det högra navet skevt. Skivan kastade 0.15mm när den var ny. Borde ju ha blivit bra om dom svarvade på plats. Men om skivorna en gång har slagit sig så brukar dom slå sig igen efter svarvning. Har svarvat många skivor och efter ett par hundra mil brukar dom slå sig igen.:(
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Detta problem drabbar mig just nu. Har vibrationer i framvagnen vid inbromsning. Verkstadens åtgärd var att byta Bussningssatts HÖ+VÄ, Stötdämpare HÖ+VÄ (BMW ORG.), Nya Bromsskivor Hö+VÄ, samt Bälg HÖ+VÄ. Balanserade även alla fyra fälgarna med nya däck.
Efter åtgärden körde jag 100 mil och vibrationerna har återkommit. Verkstadens åtgärd denna gången var att svarva skivorna. Körde 80 mil och vibrationerna har återkommit?
Läste att vibrationerna kan bero på skeva Nav, dock tror jag inte det är orsaken i mitt fall. Nu säger verkstaden att jag ska återkomma ytterliggare en gång så att de kan svarva skivorna igen. Det känns som om det inte kommer avhjälpa problemet? Har någon fler tips på vad man kan göra? Det känns som om man i annat fall måste byta ut hela framvagnen för att få vibrationsfritt??? Någon som har en kontakt som är duktig på att lösa just detta fenomen. Bilen är en 525i E39 2001.

Mvh
Boldhead: Gå inte med på att låta de svarva skivorna IGEN. Du köpte nya skivor, de skall inte slå sig. De får byta ut skivorna o inte svarva. De har säkert svarvat bort 2-3 tiondelar redan, kom i håg att max slitage på en skiva är 1.6 mm, så efter två svarvningar är typ 1/3 borta...

Be de rengör nav mm kopiöst noga, montera nya skivor av ANNAT fabrikat, Biltema brukar inte slå sig, eller så finns de billiga o bra skivor på ebay.de.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har monterat tiotalet satser skivor på E39 alla har fått Zimmermann skivor,ingen har fått vibbar trots många års brukande.

Kan även nämna att min 01a gluckar lite i båda kulbultarna men den har inga vibrationer ändå.
Det första jag kollar om det vibbar (utom skivor) är styrväxel,styrled inre och yttre.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Det stämmer bra, har man köpt nya skivor och de skär sig är det bättre att få ett par nya på garantin! Ska säga till mekanikern att han får syna naven och alla de andra vitala delarna som kan ha med vibrationerna att göra. Det var faktiskt ett par Zimmermann skivor jag monterade vid första bytet innan jag bytte fjädring och bussningar- de skar sig.. Nu sitter det ett par Bosch skivor på. Ska boka tid till nästa vecka och hoppas verkligen att det slutar väl.
ps. under Insp. 1 servicen noterade mekanikern att jag hade glapp i krängningshämmarstaget bak VÄ. Kan det vara bra att byta bägge sidor? Måste man göra en fyra hjuls mätning och inställning efter bytet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Krängningshämmarna påverkar inte hjulinställningen.
Byt på båda sidor samtidigt.

Gjorde du hjulinställning efter bytet av framvagnsdelarna?
Om inte - gör det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Stämmer, jag gjorde en 4-hjuls mätning efter bytet av delarna. Jag misstänkte det, byter båda sidor.. är ju inget stort ingrepp direkt.
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Idag var jag inne med bilen igen för att undersöka vibrationerna i framvagnen. Jag fick ett par nya skivor på garantin och mekanikern tvättade och rengjorde vid navet. Under tiden mekanikern skruvade så tog jag mig tid att vrida och känna på båda framdäcken. Så upptäcker man att det glappar betydligt mera på HÖ Däck än vad det gör på VÄ däck. Sa detta till mekanikern och det hade han totalt missat??? Nu verkar det röra sig om att byta spindelleder istället? Kan inte förstå att mekanikern missar detta med tanke på att jag varit inne med samma problem ett flertal gånger. Nu blir det BMW aukt. som får undersöka problemet vidare.
bo
23
boldhead
525i E39 -01
Efter att ha bytt skivor ytterligare en gång så får jag vibrationer vid 70 km/h dock inte vid högre eller lägre hastigheter. Den lokala mekanikern säger nu att de är lagren som måste vara orsaken. En god vän som är bil mek på Mekonomen säger att det beror på skivorna och hävdar att jag ska testa med ventilerade skivor istället. Vad tycker ni? Har ju trots allt bytt skivor 3 ggr nu. Ska man verkligen slänga ut 5000 totalt för 2 lager inkl jobb. Då vill man vara säker på att det just är lagren som är dåliga.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Hade oxå vibrationer, bytte till biltemaskivor. Rengjorde och smorde glidytor med kopparpasta, behöll de gammla beläggen då de var ok. Kört 400 mil och det är helt gnissel och vibbfritt.

Säger inte att biltema är kanon, men det är ett billigt alternativ om man misstänker skivorna. De kostar 339:- st, mot brembo som kostar närmare tusenlappen. Och det är ju faktiskt bara svarvat gjutjärn, knappast hi-tech.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hade du bytt dessa länkarmar #4 + #11? Länk
Samt krängningshämmaren? Länk

Stötdämparna var bytta, men hur ser lagren ut? #1 Länk

Att byta skivor så många gånger låter ju tokigt, måste ju vara nått annat som vibrerar och ev orsakar skeva skivor eller dylikt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.