|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla! Funderar på att köpa en z3:a nu framåt hösten. Det går kanske inte att svara på min fråga men jag försöker ändå: Finns det någon gräns för hur långt en z3:a får ha rullat innan man skall dra öronen åt sig? (Under förutsättning att service o.d. är skött såklart.) Är det någon skillnad i detta avseende på motoralternativen? Det finns ganska många bilar ute som har gått sådär en 15000 mil (vilket rimligtvis måste innebära betydligt mer än bara sommarnöjeskörning). Själv så kommer jag att köra max ett par hundra mil om året så det lär dröja innan jag sliter ut den. Tack på förhand! | |
|
Hejsan eftersom du bara ska sommarköra ett par hundra mil om året kan du nog med tillförsikt köpa en 15000 milare utan problem med det tekniska, för vi utgår ju ifrån att bilen är skött på ett pefekt sätt. Sedan beror det på hur det kosmetiska ser ut, det är klart det finns ägare som har sin bil som en pärla trots högt miltal, men självklart så kan det nog märkas att saker och ting kan se litet slitet ut. Allt det här beror ju på hur du vill äga bilen och till vilket pris den får kosta, för min egen del så är njutningen lika mycket det fräscha skicket på bilen som ger mig nöjet tillsammans med en härligt vacker bil, men det ska villigt erkännas att jag då fick betala ett högre pris än vad jag från början räknade med. En annan nackdel med en "för fin" bil har jag erfarit är att man är så rädd om den så jag vill helst inte ställa den ifrån mig utan uppsikt för att inte få en dörr i sidan vid ex.vis en allmän parkering, så tipset till dig är att tänk igenom hur du vill använda din bil och köp "rätt" bil till "rätt" pris nu när priserna sjunker och du kan säkert hitta ett fint ex. trots lite mil på mätaren för det finns många till salu mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej bildock! Köpte min Z3:a idag; 15500 mil. BMW i Lund var schysta och provkörde/testade lite. Eftersom de sade att den var sällsynt bra maskinellt så slog jag till. Syns såklart att den är använd (ratten är det som är mest slitet) men i helhet var den OK och priset bra. Således ännu en Z3-ägare på forumet. |
|
| Välkommen till forumet och grattis till en fin bil! Nu till frågan; Vilken motor och vilken årgång!? | |
| Tack! Det blev en 2.8 från 98. Det blev en svart trots att jag från början var skeptisk till denna färg (måste tvättas ofta), men tillsammans med chromeline-paketet så är det riktigt snyggt. (Eller vad det heter; krom runt vindrutan, handtagen o.s.v.) När jag tog en kvällstur igår kväll så ångrade jag definitivt inte färgvalet. | |
|
Vad kul, 2,8 litersmotorn är en riktigt rolig motor - precis lagom! Och svart, ja vad ska man säga - vissa tycker det är tråkigt men jag ångrar inte en dag att jag valde svart till min. Det är än dock detaljerna som gör helheten. Det enda som jag kan tycka är att färgen borde varit än mer svart, lite som "svart II" men metallic funkar det också... =) |
|
|
vad gäller färgvalet, så finns det nog inte så mycket och välja på, svart har varit dominerande på allt de sista 10 åren även mycket annat som vi idag konsumerar som kläder .e.t.c. därför finns det så otroligt många bilar i just svart. Har du haft ett eget önskemål om färgen innan köpet så har det definitivt varit betydligt svårare att hitta den i kombination med det pris och skick du önskade, jag vet, jag var en av dom som skulle ha något annat, men så är min färg också högst ovanlig, men för mig den rätta. För mig finns en liten passus när det gäller svart och det är att lacken bör putsas och vara i ett skick utöver det vanliga, så att man kan spegla sig i den först då är även svart mycket läcker, men det krävs mycket av ägaren för en svart lack ska vara elegant, är den svarta lacken dåligt skött, matt-smutsig-oxiderad, ja då kan man lika gärna ha en silver. Men nu köpte du en svart med jobb det medför, men då blir det extra roligt när du pysslar om bilen, för att en svart är mycket mycket tacksam att polera och tvätta, men man bör tycka det jobbet är roligt, för att ofta blir det mvh Uffe/bildock |
|
|
Måste nog tyvärr erkänna att jag inte har samma ambitionsnivå som de flesta av er; så mycket dagligt polerande blir det inte tid till även om man såklart får ta ett ryck ibland. Bilen var ganska smutsig när jag köpte den (blev en hastig affär) så imorgon skall jag ta en ordentlig tvätt och se hur fin den blir; det verkar lovande. Jag sökte först och främst efter en silvrig med mörkrött skinn; finns en del sådana (2.8:or) på blocket ibland. Dock så sprang jag på den svarta som bildock uttryckte det: "rätt bil till rätt pris". Än så länge är jag väldigt nöjd med färgvalet (och bilen) även om den är skitig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.