AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.354

Bluddrar och drar massa bensin

iS
4
iSux
Z3 2,8 -97
540iA -93
Nybliven ägare till en 2,8 roadster. Har en fråga. Är det normalt att den här bilen drar nästan litern/mil när man kör konstant i 110km/h motorväg? Den drar ju fasen mer än min 540 som har en V8 på 4.0 liter.

Visserligen så ligger ju varvtalen överdrivet högt när man håller motorvägsfart på femman (kunde de inte lagt det lägre? det finns alldeles för mycket kraft kvar på slutväxeln!)

Kan det ha något att göra med att bilen "bluddrar" lite vid gassläpp? Borde man kolla timingen eller låter motorn så normalt?
Z3
22
Z32,8
BMW Z3 Roadster 2,8 97:a
Bluddrar vid gassläpp e typiskt för din motor.
Har du rätt ringtryck? i dörren står rekomenderat tryck, kör själv med 1 bar mer än vad den väger.
kolla så att luftfiltret inte är igensatt.
Håller med om att det skulle funnits en växel till//thomas
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Min drar strax under litern vid landsvägskörning, i stan vill den gärna ha runt 1,15-1,20

Jag kör så pass lite med den så det är inget jag orkar bry mig om :)

Och jag stämmer in med er båda om att det gärna hade fått vart en växel till...

//Daniel
iS
4
iSux
Z3 2,8 -97
540iA -93
Ja det är väl inte hela världen att den drar lite men jag blev bara lite överraskad att en sån lite lätt bil med förhållandevis modern motor drog så mycket. Det är ju faktiskt ganska mycket om man jämför med andra bilar med samma antal hp och vikt. Men som sagt jag kör inte heller så mycket utan undrade mest om det var nåt fel.

Skall kolla däckstryck (har faktiskt inte hunnit tänka på det än) och luftfilter. Bluddret låter rätt coolt egentligen tycker jag men vissa motorer som låter så brukar ha fel i tajmingen enligt min erfarenhet. Men om det skall vara så så är det väl kul...låter lite sportigt.

Annars är jag ju sjukt nöjd med bilen. Lite bullrig kankse men va fan? Den är ju sjukt kul att köra och snygg att se på. Lite får man ju stå ut med för den glädjen den ger. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.