|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 523i sedan som jag ska stoppa i en baslåda i och nu undrar jag om det finns något annat alternativ än att koppla in hög/lågnivå omvandlaren direkt vid högtalarna på hatthyllan då detta såg så j***a knepigt ut. jag har business cd rds det lilla ljudpaketet tror jag, jag har bara ljud i totalt 2 diskanter(en i varje framdörr) och 4 st 5,25''. | |
|
Har du något orginal slutsteg bak i bagaget så kan man ta lågnivå där vet ej om detta steg sitter i lilla ljudpaketet. Om du har det så sök bara på "E39 lågnivå" här på forumet så hittar du allt om inkoppling,vart man hämtar remote osovidare.. |
|
|
"J***a" knepigt, det är nog enklaste stället att koppla in lågnivå om du skall ha basen därbak. Min inkoppling gjorde jag "där bak" med en vass plastkil lossade jag gallret över högtalarna och kopplade in kablaget, drog det under hatthyllan ner till bagagutrymmet, fästa lågnivådelen kan du göra var som helst där du tycker passar bäst. Så enkelt att även en nybörjare klarar det. Lycka till. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
jag tror jag har hittat svaret på min fråga, folke skrev i en tråd fär ett antal år sedan att man kunde hitta dom här kablarna till högtalarna, till vänster om baksätet framför hjulhuset. jag ska ta och kolla detta i morgon då det regnar nu. |
|
|
tommysbmw. jag har kikat under gallret och där satt det en massa skummgummi fastlimmat runt själva högtalaren så då tänkte jag såhär att det kanske är lättare om jag kunde hitta dom här högtalarkablarna i närheten av batteriet eller någon annan stans där bak då detta skulle underlätta för kabeldragningen. |
|
|
Du hittar kablarna framför vänster hjulhus (partvinnade kablar, färgerna finns i mektipset). Ryggstödsdelen får lossas, vill minnas att det sitter skruv eller plåtflik i underkant, ev. får du ta ut sittdynan. Rycks rakt upp i framkant osv. Sen skarvar du in dig och matar kabeln bak över hjulhuset genom skumgummit, gå före med en lämplig pinne eller ståltråd. Ström tar du direkt på batteriet via säkring, manöver för start (remote) hittar du i vit/lila kabel runt om i skuffen, finns i batteriutrymmet också. FP |
|
| Jag har tagit remotesignalen från den vita kabeln som går till antennförstärkaren. Då har man signal varje gång stereon slås på, även när tändningen är av till skillnad från den vit/lila kabeln som bara ger ström när man har tändningen på. | |
|
Lite fel, vit/lila kabel är inte tändningsplus (kl15), utan den ger ström i nyckelläge I, dvs radioläget när stereo osv kan startas. FP |
|
| Precis, och har man då inte nyckeln i läge 1 får förstärkaren inte någon remotesignal = ingen bas. Kopplar man däremot in sig på den enbart vita kabeln har man ju remotesignal även när nyckeln inte sitter i tändningslåset eller är vriden till läge 1. Man har remotesignal direkt när stereon slås på utan att nyckeln sitter i. | |
|
jag har tagit bort de dynan som sitter framför det vönstra hjulhuset men där hittar jag bara kablarna till den ena högtalaren, så jag kopplade in alla båda plus trådarna ifrån omvandlaren på den ena tråden och båda minus trådarna på den andra tråden och då vill det inte fungera så jag hade tänkt använda bara ena kanalen på omvandlaren då jag inte kan hitta kabeln till den andra högtalaren. men då behöver jag bara ha den ena lågnivå kabeln ikopplad till steget då jag har ett mono steg eller tänker jag helt fel. |
|
|
520iA: Har du stereon kopplad utanför radioläget på nyckeln då? Eller menar du en ev. option där man kan köra stereon tidbegränsat utan nyckeln? marcusblomqvist: Märkligt om du inte hittar bägge kabelparen, de finns där på andra E39iaf, inkl min. Har du söky ordentligt, det är de partvinnade kablarna med färgerna enligt mektipset. Jag föredrar att ta signal från båda kanalerna. Oftast är bassignalerna panorerade över båda kanalerna, men inte alltid. Då blir det inte bra om man endast tappar av från ena kanalen. FP |
|
|
nu har jag hittat det andra kabelparet dom fanns på andra sidan alltså framför det högra hjulhuset men jag får ändå inget ljud så jag kanske måste jorda omvandlaren med jord tråden som komer ifrån stereon, folke du vet väll vilken färg det är på jorden ifrån stereon. |
|
|
jag hittade ett mektips där det stod att brun var jord ifrån stereon så jag kopplade in den men det fungerar icke nu heller. |
|
|
nu fungerar allt. jorden behövdes inte, det vara bara att skruva på volt range eller vad det nu heter på slutsteget, den stod på 8volt så jag provade att ställa den på min (0.03volt) och då fungerade det. |
|
| folke: jag vet inte hur det är på andra E39 men på min nuvarande och förra E39 (-02) funkade stereon tidsbegränsat utan att nyckeln satt i tändningslåset eller var vriden till läge 1. | |
| 520iA : På min E39 går det iaf inte sätta igång stereon utan att vrida till läge 1, trodde det var så på alla. Vad är annars poängen med att ha läge 1 egentligen då det enda som jag vet går igång är radion? | |
| Ja, säg det. Men som sagt, på båda mina E39:or funkar/funkade stereon utan att nyckeln sitter/satt i... | |
|
Det finns några andra funktioner som startar i läge I, torkare och blinkers t.ex. Fönsterhissarna funkar också, med autoläge om dörren är stängd, annars manuellt. På min bil går inte stereon om inte nyckeln är i läge I men jag har för mig att det finns nån funktion där man kan starta den en viss tid efter att man stannat osv. Finns en del funktioner som är kombinerade med timer, om bilen rullar resp stannat osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.