AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.675

Varför säljs ej proffsprodukter direkt till konsument?

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Läser en massa här för att välja rätt vax osv och undrar helt sonika varför det finns så tydlig uppdelning i "konsumentgrejer" och "proffsgrejer", samt att de proffesionella produkterna bara säljs till rekondare etc?

Att grejer till konsument säljer på "flashiga" etiketter och görs lättarbetade mhja silikoner kan jag förstå, men det finns väl en god marknad av mer insatta "putsnissar" som vill ha seriösa grejer? Eller är den marknadsandelen för liten? Eller är proffsserierna verkligen för svåra att utnyttja på rätt sätt för en amatör?

En tanke jag har är att man inte vill riskera dåligt rykte kring en proffsprodukt, vilket kan uppstå om en amatör köper den, gör fel eller inte förstår sig på hur man använder produkten, och därigenom ger den dåliga recensioner.

Förklaringar, teorier etc. välkomnas om nå'n har lust att yttra sig. :)

Instämmer. Det finns ingen anledning till att det skulle vara sämre kvalitet på de produkter som säljs till konsument.
Förutom ovanstående skäl, ofta vill proffsen ha större förpackningar, konsumenten skulle landa med en produkt som blir för gammal innan den är förbrukad när det gäller många kemikalier.
Det kanske låter illa, men många gånger är det samma innehåll men man kan ta mera betalt av en proffsanvändare, de är inte lika priskänsliga.
Jämför mellan t.ex Elfa och Clas i sjön. Man kan köpa gott om identiska produkter, speciellt märkesverktyg och liknande hos dom. Oftast skiljer det 30% på priset, Elfa ligger över Clas även innan momsen lagts på. Den sistnämnda drar företagaren av senare så de bryr sig inte så mycket..

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min personliga erfarenhet är att proffsprodukterna är mer lättjobbade än konsumentprodukterna över lag.

Ett proffs vill ha ett snabbt och bra resultat!

Literpriset är oftast väldigt mycket lägre på proffsprodukterna, men de säljs i större förpackningar som därför är dyrare än en liten flaska (om man bara jämför flaska mot flaska utan att ta hänsyn till mängden i dem)...

Vissa proffsprodukter (främst de kraftigare polerande medlen som finns) kan å andra sidan kräva en viss proffs-vana eller åtminstone viss eftertanke innan de används - använder man ett kraftigt rubbingmedel fel kan man lätt slipa genom alla lacklager som bilen har och då står man där med grundfärg eller i värsta fall ren plåt....

En serie som jag tycker är väldigt lättjobbad och dryg är Sonax professional i svarta enlitersflaskor - kan t om läggas på i solsken på varm lack utan flammighet i lacken efteråt! Blir bra resultat direkt! Kanske är hållbarheten lite sämre, vilket ett test indikerade, men det är inget jag har märkt.
Sonax professional är dessutom vattenbaserat och är därmed lite trevligare att jobba med...

"Proffsprodukter" kan man oftast köpa hos t ex Mekonomen eller Auto-experten. Det är inte alltid de har dem framme i hyllorna men frågar man har de oftast dem hemma. Har de inte dem hemma kan de ta hem dem i alla fall!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Precis min erfarenhet också.
Jag bad Mekonomen ta hem Sonax proffs, alla tre svarta enlitrarna för några år sen. Hassos fel...)
Dock blev inte min erfarenhet den bästa med dessa, och i synnerhet inte i solsken eller vid annat mindre lyckat väder, det blev ordentligt flammigt och inte alls bra, konstigt nog. Men drygt är det och det luktar apelsin i hela kvarteret...

FP
Gi
56
Gizze
BMW 320i Touring -05 (E46)
Det är inte ofta det är precis samma innehåll.
Proffs är mer koncentrerade medan konsument är mer utspätt eller ett mildare medel.
Ibland kan det vara bra annorlunda.
Detta just för att många inte kan eller läser vad man skall använda produkten till.
Ta ett ex. fälgrent som BARA skall vara till just fälgar.
En rekondare vet att den bara är till detta medan en vanlig pers kan prova det på övriga bilen eller rent av stänker på lacken och då uppstår det stora problem.
För att inte detta skall hända så har dom spätt ut sin produkt eller gjort den mildare.
Detta är så på många produkter men vist finns det dom som har samma i större del av sitt sortiment men vissa saker är inte samma just av den enkla anledningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.