|
|
|
|---|---|
|
För två månader sedan hade jag problem med att motortempen gick upp. Jag bytte då vattenpump och termostat. Efter det har kylet fungerat helt problemfritt till igår då det åter blev för varmt. Efter att jag luftar systemet fungerar det som det ska en stund. Jag körde då 4 mil utan roblem, men idag blev den för varm redan efter en knapp mil igen. Det känns som om trycket blir för högt för att termostaten skall orka öppna. Har någon något tips om vad som kan vara fel ? /Hans | |
|
Trycket påverkar inte termostatens förmåga att öppna. Det råder samma tryck på båda sidor om termostaten. Titta efter bubblor i expansionskärlet då du kör motorn. En mätning av CO-halten i expansionskärlet kan skvallra om läckande toppackning. Ser oljan på stickan bra ut? Trycker den ur vatten ur expansionskärlet när den är varm? |
|
|
Ser inga bubblor i expansionskärlet ! Det konstiga är att tempen kan gå ner till normalt helt plötsligt, och definitivt när jag luftar ur systemet ! /Hans |
|
|
Vanligt beteende vid luft i systemet att nålen kryper upp närmare rödmarkeringen p.g.a att termostaten står torr. Till slut tvingar de heta ångorna termostaten att öppna och tempen sjunker. När termostaten sedan stänger står luftblåsan återigen där i termostathuset och fördröjer öppning. När du bytte termostat, bytte du även termostathuset då? Om det är varianten i plast skall det alltid bytas efter demontage. Hos BMW kan termostat endast köpas inkl. hus. Små sprickor kan göra att luft sugs in varje gång motorn svalnar och ställa till det. Expansionskärl och kylargavlar kan också få sprickor. Titta efter kalkavlagringar el. annat som kan tyda på läckage. Kan även vara att all luft inte kommit ut. Lufta gärna i lutning, med fronten högst. |
|
|
Tack, skall prova att lufta igen ! Känns konstigt att det har fungerat OK i nästan 2 månader bara, kan det bero på att jag börjat använda värmen nu ? /Hans |
|
| Kan ju varit luft i värmeelementen som börjat röra på sig. | |
| Har du haft värmen på max när du luftat? Om inte så är det garanterat luft som satt i värmeelementen. | |
|
Nej det hade jag inte ! Skall prova med det ! /Hans |
|
|
Hade samma problem så jag bytte påfyllningslocket och det var lösningen. Tips: Billigare på BMW än på Mekonomen! Det upptäckte jag i efterhand... |
|
|
Trilskande påfyllningslock kan ställa till det. Innehåller övertrycksventil som öppnar om trycket går för högt, men även en ventil som kan släppa in luft i expansionskärlet när motorn svalnar. Detta för att inte slangar osv skall sugas ihop av undertrycket, och just i expansionskärlet är enda stället som det får vara luft. Om locket öppnar vid för lågt övertryck, som är vanligaste felet, så kan motorn koka pga för lite tryck runt om i kylsystemet, ångblåsor osv kan lura termostaten och givetvis dra upp tempnålen osv. Att kylvätskan expanderar och kokar över om man öppnar vid het motor är helt normalt, dvs man skall inte öppna förrän motorn svalnat. FP |
|
|
Problemet verkar vara löst ! Efter ordentlig luftning så håller tempraturen rätt nivå ! Tack alla för tips ! /Hasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.