|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla! Jag verkar ha en vanlig åkomma på min 520-89 och läst massor om det här på forumet. Problemet är kraftiga skakningar i högre hastigheter för att rysta rejält vid 130 km/h. Dessa har gradvis uppstått under den tid jag haft bilen men tänte ta tag i det till vintersäsongen. Jag har läst om alla tips om homoknut osv som kan spöka och min fråga är så här: Bilen är gammal och inte värd så mkt varför jag inte vill lägga några större slantar på den samt att man vet ju inte hur länge den överlever motormässigt. Den kommer inom kort att besiktas varför de kontroller som SBP gör kan ju kanske ge besked om bussningar etc. Det jag efterlyser är om någon med bilder kan dokumentera sin felsäkning av hardyskiva, Kardan, bögklump etc så att jag med inte så stor mekar vana kan försöka få en bild av var problemet sitter. Jag vet dock inte hur tex klumpen ser ut och hur man kontrollerar den? Det verkar ju vara ett så vanligt fel att det kanske kan vara ngt för mekar tipsen?` Jag vet att jag kanske frågar efter lite mkt men det skulle vara till en jättestor hjälp till många tror jag. Tack på förhand och krama varandra i trafiken :) | |
|
Ett litet tillägg! Jag har fått ett klonkande ljud som jag uppfattar kommer från de bakre delarna av bilen i samband med att vibrationerna uppstod. Klart slut |
|
|
Innan jag bytte kardan så yttrade sig skakningarna framförallt på/i låga växlar/hastigheter/varvtal, så fort jag kom över 60 knutar försvann alla vibbar, framförallt på 2:an och 3:an så kunde det skaka ordentligt... För dig så kanske nån balanseringsvikt har försvunnit på nån av hjulen? Testa att balansera dem igen. Mvh |
|
|
Tack för tipset! Det är dock inte däck relaterat då jag testat med flera uppsättningar. Problemet kvartsår ändå dock! |
|
| och skakningar kommer från fram eller bak? | |
|
Skall jag vara ärlig så är det så kraftiga vibrationer att jag inte kan avgöra det! Om man skulle sjunga i bilen i 130 låter man som Berlinda Carline för hela karossen ristar. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej, hade så på en 745 (volvo) efter byte av stödlager och hardyskiva så blev det en ny bil hissa upp bilen och slit i kardan och eller mellanaxel och kolla hardyskivan är mitt tips |
| dojan lyft upp bilen, du ser om hardyn är sprucken och dålig. | |
| Ok Skall kolla det! Hur kontrollerar man kardan och knutar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.