AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
591

ryckig gång när motorn är kall.

har ett litet irriterande problem på min 535a.. när motorn är kall.. så rycker den vid jämn acceleration, dvs, om jag håller halvgas och accelererar sakta uppåt... samtidigt som rycken sker, synns det på vaccum mätaren där under hastighets och varvräknaren, dom är ganska täta osv.. bilen går bra när den blivit varm typ efter 5 min. men ändå irriterande.. nån som vet vad som kan vara felet?. nån ide med sån där spridar rengöring?

/mvh jocke
Audun Skjelnes
Jeg har lignende problem nå.

Det begynte som du beskriver med å gå litt rykking ved kall motor.
Etter å ha hatt bilen på service og byttet oljer og tennplugger mm. så ble det ikke noe bedre.

Jeg fikk flere problemer som jeg la mer vekt på, jeg fikk problemer med og starte noen ganger, det virket som om det var starteren eller et rele som ikke virket. Bilen kuttet strømmen til starteren noen sekunder, så kunne jeg prøve igjen. Etter noen ganger startet den greit, men fusket noen minutter.

Så begynte jeg og miste kjølevann, men fant ikke noen lekasje.

Fant akkurat ut nå at problemene skylles lekasje i topp-pakningen, jeg fikk vann inn i en syslynder.

Det koster meg ca. 11000,- NOK på et ikke BMW verksted.

Jeg prøvet et middel som skulle tette lekasjer i kjølevanssystemet, det virket bra med en gang, men jeg mister fremdeles noe vann, må nok bytte topp-pakning.

Audun S
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har exakt samma symtom på min 318i.
Enligt BMW beror det förmodligen på luftmängdsmätaren och med priset 4000 kr beslutade jag mig för att leva med denna något ojämna gång tills motorn är varm.
Det är ej spjället som kärvar utan elektriskt fel på luftmängdsmätaren.
De var dessutom ej 100% säkra på diagnosen.
/Mats
bl
2.296
blixten
325i -88
Kan vara lambdasonden också.
kan vara många grejjer..

men det är inte topppacknigen iaf, för den är nybytt och även planslipad osv.

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.