|
|
|
|---|---|
|
Efter en tur på ca 800 km i två etapper har jag fått ett konstigt brummande/vinande ljud bakifrån när jag släpper gasen och kommer under 40 km/h. Ljudet är inte speciellt påtagligt men ändå störande och oroande. Brummandet påminner om grovmöstrade däck mot slät asfalt. Jag tror inte det är något hjullager för de har jag nyligen bytt. Om det är diffen blir jag riktigt ledsen, eftersom jag hade tänkt kolla oljan i den innan vi for men inte hittade någon passlig hylsa. | |
| det kan ju vara diffen eftersom kuggarna väl går på baksidan så att säga vid motorbroms, har själv haft det så på nån bil! men kolla oljan till att börja med! | |
| Var och kollade oljan i diffen igår och den var minsann i prima skick och bra nivå, så den tror jag inte det är problem med. Oljan är bytt för ca. 20k km sedan till Valvoline Synpower 75W90 TDL. Kan det kanske vara stödlager eller bögknut? Bilen har gått 265k km. | |
| Nu har jag varit och kollat oljan en gång till. Den här gången blev vi lite fundersamma då oljan hade skummat! Det ska den väl inte göra? Oljan borde vara rätt då den är syntet gl-5 75w90, slltså samma som bmw använder. | |
| skall du inte ha en olja md ls addjektiv? sk limitied slip? | |
| Inte på en bil utan diffbroms, vilket jag knappast tror att en automat-525a har. Eller? | |
|
Tänkte försöka på nytt i hopp om fler svar. Jag har märkt att det också låter en aning när man håller jämn gas mellan ca. 30 och 50 km/h. En vän menade att det möjligen kunde bero på att jag dragit navmuttern för dåligt när jag bytte lager på höger bakhjul (kan tänkas att ljudet kommer därfirån). Fast det lagret har nu hunnit rulla 25 000 km utan att det har låtit något. Hur är det med drivakxlar/-knutar samt stödlager? |
|
| En gissning, hur är det med stödlagret till kardan, det kan ge konstiga ljud gjorde i alla fall på min manuella bil innan bytet. | |
| Pallade upp bilen med bakhjulen snurrandes i luften igår och lyssnade. Nog lät diffen en del, men det kanske den ska göra. Några enstaka metallkorn hittade jag i oljan jag tappade i handen, men inget märkvärdigt. Någon som har lyssnat på en diff i luften? Låter de? | |
|
Har du diffbroms så är det en bokstav framför utväxlingen som står på kåpan (fritt ur minnet...). Ngn som kan fylla i mina luckor? Min 525iA har diffbroms. Kollat din utrustninglista från fabrik? Kan sitta kvar under passagerarstolen, annars begär du ett utdrag från BMW. |
|
| Jag är nog rätt så säker på att jag inte har någon diffbroms. Annars lär den nog ska vara rejält slut eftersom det utan problem går att hålla fast ett hjul medan det andra snurrar. | |
|
Min 318E30 låter om diffen trots att olja är superfräsch och kugghjulen ser bra ut i den. Felet ligger i det högre utgående lagret i diffen, dvs det låter om höger sida precis under bränslepumpen, lätt att urskilja också eftersom det viner/låter från den när bilen rullar utan motorn igång. Det är svårt att se att en bakaxel kan vara sliten många gånger och det kan ske redan efter ca 10000mil tyvärr. Det finns dock loja med små gummikulor i som skall kunna dämpa sådant ljud, ska fungera skapligt iallafall och kostar ca 300kr litern. |
|
| Gör det att byta ett sånt lager tro? | |
| Har nu kört ca 6000 km sedan ljudet först hördes. Igår tappade jag ur diffen och hällde i Mobils olja för BMW-diffar (VS-600). När jag undersökte den gamla oljan såg den ut att skimra (som metallic), men inget fastnade på magneten jag förde runt. Är det något att oroa sig över? | |
| Vart det nån skillnad på ljudet efter oljebytet? | |
| Jag tycker att jag hör ett svagt högfrekvent pipande ljud vissa gånger nu efter bytet. Brummandet vet jag inte. | |
| Jag tycker att jag hör ett svagt högfrekvent pipande ljud vissa gånger nu efter bytet. Brummandet vet jag inte. Tilläggas bör att jag bröt och kände på alla tre flänsarna och ingen av dem verkade glappa varken axiellt eller radiellt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.