AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.520

M3 3.0 surar ner sig på tomgång

Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Tjena! Jag har ett problem med min 3.0:a, den går för fett på tomgång AFR ligger runt 10.0 och när man höjer varvet så går den fortfarande fett i hela registret. Om man sen kör ut på landsvägen och lägger sig i 90km/h så ligger den fint på 13.7 och vid acceleration håller den exakt 12.0 ända upp till 7000 varv (RnB chip så 12.0 är nog normalt). Men ibland fetar den på även när man ligger och glider i 90km/h och hamnar då runt 10.0-11.0 ungefär... men vid fullgas håller den alltid 12.0

Lamdorna är bytta, visserligen till universal-sonder men det ska väll fungera?
Luftmängdmätaren är också rengjord...
Luftpumpen är borttagen men den är väll bara aktiverad vid uppstart ändå?

Är det någon som har haft samma problem eller har något förslag på givare jag borde kolla upp?

Om det är någon som har så vill jag gärna ha värdena så man kan mäta upp olika tempgivare och liknande..

Mvh Macke
pg_ice
AFR?

lamda regleringen slås ju ifrån vid fullgas.
så har du fel värden när du inte håller fullt så borde det vara lamdan som är felet.
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
AFR - Air Fuel Ratio. 14.7 AFR är lika med lamda 1

Japp självklart går den in i closed loop när man trampar på gasen..
Sonderna är ju nybytta och vi körde ett diagnosprogram, det är inget fel på dom.... Men det finns ju mer än lamda som bestämmer hur mycket soppa den får t.ex Lmm och tempgivarna....
Där har du en nöt att knäcka, min var lika dan och då hade jag byt alla givare och då menar jag alla + tändspolar, Lmm, 2st lambdor från z3m, dock vart min bätre i gen, med orginal chip monterat i gen, hade ett chip från RnB racing monterat när den vart som värst :( men titta över soppa trycket från btrn vet en kommpis som fick problem med den, annars kanske spridarna kärvar, för min vart bätre med redline soppa tillsats.

Mvh
Fricke
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ok, Soppatrycket är normalt när man står och gasar iaf vet ej om det ändrar sig när motorn belastas...

Ska testa med ett kellener chip som satt i när jag köpte den... Är det någon som har beskrivning på hur man delar kretskorten så man kommer åt att byta chippet, gjorde ju det när RnB chippet monterades men kommer inte ihåg hur det var nu!
pg_ice
du vinklar upp det ena kretskortet ca 40 grader
tryck in en mejsel längst ut på huvud kontakten och pressa ner piggarna en bit då släpper kortet.
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ok! Ska testa ikväll...
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Bytte till kellner chippet men ingen skillnad...

Den går som den ska ända fram tills motorn blivit varm sen börjar den feta på blandningen, det verkar ju som lamda-sonderna men dom är nya och borde fungera. Jag ska försöka mäta upp dom, och kolla över spridarna med...

Finns det någon annan givare som går i och reglerar när motorn blivit varm?
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Bytte till kellner chippet men ingen skillnad...

Den går som den ska ända fram tills motorn blivit varm sen börjar den feta på blandningen, det verkar ju som lamda-sonderna men dom är nya och borde fungera. Jag ska försöka mäta upp dom, och kolla över spridarna med...

Finns det någon annan givare som går i och reglerar när motorn blivit varm?
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
köp orginal lambdor! universal är inte optimerade.

/Jonas
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Hmmm, har du tillgång så du kan köra LIVE-data med Carsoft eller bmw diagnos i realtime?

Så kan du kolla om till exempel vattentemp givare som skickar signal till styrboxen ger rätt signal.. alltså typ 90 graders vattentemp.

Visar den 40 grader så får du typ 30-40 % mera soppa typ då den tror att det är kallstart..

Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Ok, funderar på att köpa ett interface till carsoft. Just nu kör jag bara med bredbandslamda...

Lamda-sonder optimeras väll inte? dom har väll samma funktion och värden på alla bilar eller har jag fattat fel?
au
362
audidriver
540iAT -97
off topic här, men är det samma givare som ger signal till själva mätarhuset på kylarvattnet som ger signal till styrboxen? alltså, om mätarhuset står på blått hela tiden men vattnet är 90 grader?
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Nej, det finns två givare bredvid termostathuset..
En blå och en svart/eller brun.

En till DME och en till instrumentet

Förväxlar man dem så får du fel signal :)

au
362
audidriver
540iAT -97
ok vad bra.

jag åkte ett tag med mätaren på blått med en glapp givare, men tempen var ok hela tiden. annars hade den väl dragit mycket soppa antar jag :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.