|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Jag skulle vänta på nya 5-serien F10. Jag tror den blir den kanonbil som E60 aldrig blev (designmässigt). | |
|
Gräsligt fula backspeglar på faceliften är det i alla fall... "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| playerex: Spacegrå med Comfort + Dynamic. Tog också business navi för iDrivens skull (Bluetooth för telefonen och iPod/USB). Hade velat ha professional, men det gick inte in. | |
| Verkar vara inne med stora backspeglar... | |
|
SNÄLLA GRELLE! Vi pratar SNITT förbrukning! Inte mästadels landsväg! Klart att om man kör mycket i tjänsten o ligger på landsväg så e det imtr svårt o få 0,53 eller nåt! Det ligger nästan min 320 bensinare på! |
|
|
Håller med dig Craile! Själv har jag en snittfart på 48 km/h, förbrukning verklig 0,65. Bor man i småstad eller på landet, så köar man inte mycket och har en annan helt annan snittfart och förbrukning. Så när vi pratar förbrukning så beror det var man bor i landet. Ni som skriver att ni har en förbrukning med era 320D på runt 0,5 vad har ni för snittfart! |
|
| _Johan_: Jag tog också Comfort + Dynamic, läder sadelbrunt, elektriskt infällbara speglar, infällbar dragkrok, solskydd för baksätet till barnen. Eventuellt funderar jag på att eftermontera en diesel motor/komfortvärmare hos BMW. Det är skönt att slippa skrapa fönster samt hoppa in en varm bil. | |
|
Craile, om du läst mitt inlägg skrev jag att det handlade om en snittförbrukning på 400 mil i exemplet jag tog upp. Så jag pratar också snittförbrukning. Men med snittförbrukning kanske du menar blandad körning? Men just den blandande körningen är inte lika för någon. Alla har sin egen definition på blandad körning. Vissa bor i en förort till sthlm medan andra bor i småstad osv. Klart olika personer får olika förbrukningar, men likväl så tror jag att man med en ganska blandad förbrukning kan få en 320d att dra mindre än 0,62l/milen. BMW-08 skriver ju också det att det beror på var man bor osv. Varför är det då så otänkbart att en 320d kan dra mindre än 0,62l/milen? Om vi tar BMW-08 som exempel så bor han i sthlm med en förbrukning på 0,65l/milen. Borde då inte en person som bor i mindre stad mer färre köer kunna ha en lägre förbrukning? Mvh Johan |
|
| det enda objektiva mätetalet på förbrukning är BMW:s officiella siffror, eftersom dom använder en definierad körcykel på alla bilar, därmed går dom att jämföra relativt med varandra (hoppas jag slipper förklara vad relativt betyder). Använd dessa siffor istället så slipper vi allt tjat om blandat, landsväg, jag kör si, och du kör så. | |
| Vi tackar coldhex för detta förnuftiga och kloka uttalande. Bra sagt! | |
|
Coldhex påstående är både korrekt och förnuftigt dock gör det varken till eller från i den diskuterade frågan, den gällde nämligen om man kan ha en förbrukning som understiger 0,62l/mil på en 320d. Jag hävdar det är möjligt. Sen att alla inte kan lyckas med det bryr mig föga, men det går. Mvh Johan |
|
|
Ok då missförstod jag debatten lite. Antar att min text mestadels vänder sig till Craile med 750:n med andra ord ;-) Om en 320d kan ha en förbrukning på under 0.62l/mil är svaret tveklöst JA. Jag vill nämligen påstå att BMW:s testcykel stämmer väldigt bra överens med en normal blandad körning. Enligt modelguiden är förbrukningen 0,48 så under 0.62 med råge! Varför tror jag på dessa siffror? Jo därför att jag med båda mina BMW bilar (först en 330i sen en 320d) har prickat förbrukning helt perfekt. Och hur är min körstil? Jo, den är ungefär en resa till dalsland, blandat med dussinet extremt korta körningar till nordstan när latmasken sätter in. Där emellan gasar jag friskt eller lägger ägget under foten beroende på humör. Och för att även göra spridningen av körstil så komplett som möjligt kör min sambo bilen ibland. 320d är ett under av effektivitet, speciellt faceliften, jag är grymt imponerad av ingenjörerna i tyskland. |
|
|
Dammar av denna tråd lite granna. Är det någon mer än jag som tycker att skillnaden är stor mellan gamla och den nya facliftade? Provkörde här om dagen en 330-05 och satte mig sedan i min bil och blev verkligen förvånad över hur mycket bättre min bil kändes. //Stefan |
|
|
Jo, det är stor skillnad inte bara utseendemässigt. |
|
Roffa1 |
Jag har ej någon tidigare erfarenhet av E90. Detta är min 1:a egna E90. Måste dock erkänna att jag är mäkta imponerad av bilens utmärkta köregenskaper samt motorns snabba respons. Jämfört med många andra bilar, så känns 330in som den startar på 3:ans vxl med full kraft. Den drar det mesta vid rödljusen;-) Och då använder jag knappt 50% av resurserna. (håller som bäst på och kör in motorn) Törs man ge järnet efter 200 mil? |
|
Frågar du mig så vet du svaret:-) //Stefan |
|
Roffa1 |
StefanL: Bör man göra det 1:a motoroljebytet innan 3-400 mil? |
|
Jag brukar ta det vid 300 mil. Nästa gång vid ca 1500 mil. Det är ju lite upp till dig själv hur du tänker bruka bilen. Själv är jag påverkad från den tiden då jag jobbade med racing. Då bytte man olja som man bytte kallingar. Och det var dessutom inget snack med några inkörning-sträckor på 200 mil efter att man renoverat en motor, utan i stort sett full gas från start. Kan tillägga att det inte var jag som var racerföraren:-) //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.