AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.686

Nya Faceliftade 3-serien är grym i verkligheten

Sida 3 av 4
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen skulle dra 10% mer till en början innebär att en 320d skulle bromsa bort runt 13000W i lagren. De skulle förstöras på nolltid...

2-5% max och ofta handlar det inte om att bilen "slits in" utan snarare att du lär dig att köra bilen på effektivaste sätt.

//Lövet
Playerex
320d touring -09
Förmodligen har den lägre förbrukningen mest att göra med att man lära var motorn jobbar effektivast. Växlar vid rätta varvtal osv. Det intressanta är att när jag feg-gasar med bilen, både den nya och gamla så drar bilarna lite mera bränsle.
Jag brukar dra på lite mera och hoppa över en växel när bilen är inkörd och det verkar fungera mera energisnålt.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Bilen drar inte mindre än 0,62!!!
Så förvänta dig inte någon lägre förbrukning!!!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du tror inte det beror på hur man kör och var, landsväg stad osv?
En bekant till mig snittar 0,53l/mil på sin 325dT -09

Dessutom hade Automobil en testförbrukning på 0,54l/mil på 320d pre-facelift.

Så hur vet du att bilen inte kan dra mindre än 0,62l/mil?

Mvh Johan
BM
23
BMW-08
320dt -08
Kör man på dem snittförbrukningen som Grelle skriver om, så kan man köpa någon annan bil än BMW. För att nå dessa siffror så är det knappast "bilkörning" vi pratar om. Dessa siffror kan vara aktuella vid ren landsvägskörning en stilla söndag.

Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
Min 325d 09 ligger på 0,55 enligt färdatorn och bilen har gått 400 mil. Verkar som om den drar cirka 10% mindre med dubbdäck (ej RFT) jämfört med sommardäck. Kan det va så at RFT däcken rullar så pass mkt tyngre?
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
2-5% max är rent nys. Jag har själv köpt två nya bilar som drog runt 10% mer de första 100-tal milen (nej jag körde inte rally!). Därefter gick det ganska snabbt ned och de sista 2-3% kom först efter ca 1000-1200 mil. Inte enbart motor och växellåda har betydelse. Jag tycker däcken verkar ha störst betydelse för den tidiga förbrukningen.
BM
23
BMW-08
320dt -08
Rob1 var har du för körning med den förbrukningen! kör du i rusningstrafik och rycker i spaken mellan 2 - 3 eller är det lugn landsvägskörning i 90 -100 detta har en avgörande betydelse i vårt avlånga land

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
RFT-däck rullar klart tyngre än 'riktiga' däck, det har jag kunnat konstatera på mina tre senaste bilar. Skillnaden i förbrukning är klart mätbar!
Dessutom har jag kunnat konstatera, att förbrukningen på dieslarna är klart högre i början, för att sjunka kraftigt (i storleksordningen 10%) de första 100-150-milen, för att sedan succesivt sjunka ytterligare lite grand ända tills bilen gått 500-1000 mil. Vad det beror på är svårt att säga, men naturligtvis är det högre inre friktion i både motor och transmission i början - dessutom är ju motorelektroniken 'adaptiv' och tar några mil på sig att optimera alla värden.
Tilläggas bör, att jag kör väldigt mycket långsträckor i jämn fart (med farthållare), så det är inte fråga om 'försiktig' inkörning som påverkar förbrukningen nämvärt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
2-5% är allt annat än nys då det är endast motorn vi talar om. Det är snarare 2-3 %.

De komponenter som har störst inkörningseffekt är gummibussningar, så visst finns det inkörningseffekter på annat håll än i motorn. 10 % låter mycket, men jag tänker inte säga att det är omöjligt.

Däremot så slår typ av däck hårt. Min bil drar ungefär ~ 8 % mindre med vinterdäck jämfört med sommardäck (annan dimension gör en del, men inte allt).
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
75% landsväg i 130-140 km/h och resten "inspirerad körning" kan komma upp i 0,65 om jag buskör.
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Skönt att andra har samma erfarenhet som mig själv avseende den sjunkande förbrukningen.
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Gunnare beskrivning låter som min egen erfarenhet och passar bra på mina tidigare bilar då tanke på dieseldrivna
BM
23
BMW-08
320dt -08
Jag hämtade ut min 320D i början på april, och min bror hämtade ut sin 520D i slutet på samma månad. Sedan början har bränsle förbrukningen varit densamma.Jag har kört 950 mil med min bror 850. Jag har en förbrukning enligt mätaren som ligger på 0,61 men den verkliga är 0,65. Jag har 17" RFT sommardäck, men nu när jag satt på vinterdäcken som är 16" Friktionsdäck icke RFT (nya Continental 830 jävligt bra förövrigt) så är förbrukningen ungefär densamma måhända att den drar lite mindre pga kallstarter. Samma sak gäller för min brors 520D.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW-08 skriver: "Kör man på dem snittförbrukningen som Grelle skriver om, så kan man köpa någon annan bil än BMW.

Den där kommentaren tycker jag var lika dum som t.ex. "Har man inte råd med 6-cylindrig BMW, så köp en Skoda..."

Jag tror nog många här använder sina BMW:s i tjänsten och ligger en del på landsvägen. Inte svårt att få bra siffror då om man kör i laglig fart + 0-20%. Poängen med mitt inlägg var att Craile inte ska vara så säker med sina uttalanden utan att ha vettiga belägg.

Mvh Johan
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Idag var jag ute och nöjeskörde en sväng efter träningen. Möte en annan BMW 3 serie med nya faceliften och M-paket. Jag var tvungen att köra efter den och spana in linjerna. Sedan körde jag ett varv runt Lund på småvägarna. Vilken fantastisk styrning och balans i bilen. Det regnade lite och det gick att provocera bilen till lätt bakvagnssladd. Jag måste säga A4 är härmed slaktad.
För några veckor sedan körde jag en ny Audi A5 med 240 hk dieseln och S-line till Karlstad. En mycket fin bil men jag upplever den nya 3 serie vara mera balanserad och den har bättre styrning (mera känsla). Den går dit man tänker.
Ni som har en icke faceliftad 320d måste känna skillnaden själv. Prova den när ni har möjlighet. Även ni som andra som tycker om att köra bil och speciellt alla dieselmotståndare. Testa och njut.
Hade det inte varit för hemska förmånsbeskattningen hade en 330d suttit riktigt bra.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Playerex: Blir inte mindre sugen på att få min levererad nu! Prel. leverans är slutet på Januari.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Kan fortfarande inte bestämma mig för om det är 5-serie eller 3-serie som gäller nästa gång. Jag känner ett behov av större bil, men att F10 eller vad nu nästa 5-serie heter kommer snart är ju inte bra (sept -09?). E91:an kommer ju att kännas ny längre tid.
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Coldhex:

Jag hade samma tankar. F10 kommer nog bli en läckerbit.

_Johan_:
Du väntar på något gott. Var det spacegrå du valde?
Som jag förstår det är det från och med 2008Q3 möjligt att hämta sin BMW, även som svenskboende, direkt i München. Precis som Porsche.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.