AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.612

Kabel för GT1 DIS?

p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Hej
är det samma kabel för att köra DIS som INPA/EDIABAS??
Verkar så enligt
Länk

Har hittat en Vmware image med DIS som jag skulle vilja testa:

Länk
Kabeln må se likdan ut men innehållet i interfacet är mera viktigt.
Inpas interface är tämligen simpelt och oftast inbyggt i ena kontakten till kablaget, många tror inte ens att Inpa/Ediabas kräver nåt interface.

FP
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Nu har jag forskat vidare i detta och det verkar som om EDIABAS/INPA kablarna kan fås att fungera med DIS, så slipper man ha det gula diagnostik huvudet.

Jag har beställt en kabel och fixat en ny vmware image med GT1/DIS, så nu har jag DIS på svenska också

Om allt funkar bra tänkte jag lägga upp imagen på Piratebay så att ni kan testa själva, kabeln ska väl dyka upp nån gång nästa vecka.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Vore kul om det fungerar. Håll oss gärna uppdaterade om dina framsteg.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Hej

Arbetet med DIS har legat nere men idag tog jag tag i det och fick igång DIS med INPA/EDIABAS kabeln.

Filerna jag har använt finns på Piratebay, sök efter BMW och DIS
Jag har kört med en VMware maskin på min laptop. På laptopen har jag INPA installerat. Man måste starta ifhsrv32 först, sen drar man igång DIS:en.
Testa kommuniktationen med ifhsrv32 genom att gå till /usr/ediabas/bin och kör apitest, då får man upp en testmeny om EDIABAS kommunikationen är ok.
Sen måste man ändra i inittab, sätt en # framför raden med vm, Det var det som ställde till det för mig, efter att jag kommenterat bort raden funkade diagnostiken.
Jag kan ta och lägga upp en kopia på min VMware image, så slipper ni mecka med SCO unixen

Dock är DIS ruggigt segt, men det beror nog på min gamla laptop.

Härligt med djupdykningar i datorvärlden, och att det finns en värld utanför Windows...)
Lägg gärna upp lite info, frågan är om man kan rent praktiskt göra nåt vettigt med DIS-programmet jämfört med att köra Ediabas/Inpa direkt under Windows?
I verkliga livet så ligger ju verkstaden direkt direkt online med BMW AG i Vaterlandet när man kör DIS osv, just den detaljen kanske kan innebära lite problem för hemmamekaren...)

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Lägg gärna upp VMware imagen på piratebay. Jag har lattjat lite med det själv. Tyvärr kom jag inte förbi pekskärmskalibreringen i DIS.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.