|
|
|
|---|---|
E30_320i |
Tjena.... Bytt kam rem,, Markeringen på Veven är Rätt. Plus Toppen Såt rätt med Markeringeen... Men nä jag satt på min nya spännare o lagt på remmen, o drar runt så är de nästan två kugg den Hoppat,,, Remmen ser ej ut o komma ner riktgit i spåren på Remhjulet på toppen... Va beror detta på.. Måste jag byta hjuulet...*`? |
|
Har du rätt rem? Om jag inte missminner mig, finns det två olika remmar till M20-motorerna, och dessa är inte inbördes utbytbara. |
|
E30_320i |
Ja enligt Packeten jag fick Remmen i o spännaren så Stod de Till E30 320 ,323,325 Så de ska va Rätt, Lide skummt,,, Va kan de va? Några förslag?`Men den spännaren spännmes väl av oljetrycket? |
|
Har inte hört om olika remmar bara att det brukar vara 127 tänder på den. Spännaren trycks mot remmen med hjälp av fjädertrycket i fjädern som man sätter mellan spännare och vattenpump. Spännaren ska bara dras åt lätt när fjädern verkar på den. Remmen sitter lite löst när man trätt på den. Efter du har spänt den så ska den sitta ganska tigt runt dreven. Funkat klockrent de gånger jag bytt rem på mina m20. Dragit runt några varv och märkningarna har stämt. Hoppas det löser sig. |
|
| Sätt dit remmen på vevaxelns drev först och därefter medsols. Du kan få ta i ganska ordentligt för att få den rätt på kamdrevet. Skiljer ofta en halv kugg men det går:) | |
E30_320i |
Micke B! Du Min rem Spänner som fan... Jo jag vet att den Trycker,, men hur spänner jag den,, Hittar inget o spänna,, Men som den e nu så fick du jävlar ta i för o få den på, Så för slapp e den nog ionte, men kan ju pröva spänna o lossa lite,, Jo de med markeringarna vet jag,, o Dra runt ett par varv o kolla,, Gjort de innan, men fan nu Strular de,,, Typisk ,,, |
|
Sist jag bytte rem så satte jag dit spännrullen löst och drog därefter på remmen. Först veaxeldrevet och sen vidare runt. Mellan vevaxel och kamdrev satt den riktigt tight medan den var lös på högra sidan sett framifrån. Då jag bytte vattenpump samtidigt satte jag dit fjäder samt stift mot pumpen och vred upp pumpen i sitt rätta läge. Då tryckte spännaren mot remmen som då vart spänd runt om. Därefter drog jag bara åt spännarens bultar. Enda spänningen som man behöver göra. Finns inget annat som spänner remmen. Ibland kan det tyvärr krångla men det brukar lösa sig. Du borde ha rätt rem om det är spänt. Har du fel antal borde den vara slapp eller inte gå att få på alls. |
|
|
Sist jag bytte rem så satte jag dit spännrullen löst och drog därefter på remmen. Först veaxeldrevet och sen vidare runt. Mellan vevaxel och kamdrev satt den riktigt tight medan den var lös på högra sidan sett framifrån. Då jag bytte vattenpump samtidigt satte jag dit fjäder samt stift mot pumpen och vred upp pumpen i sitt rätta läge. Då tryckte spännaren mot remmen som då vart spänd runt om. Därefter drog jag bara åt spännarens bultar. Enda spänningen som man behöver göra. Finns inget annat som spänner remmen. Ibland kan det tyvärr krångla men det brukar lösa sig. Du borde ha rätt rem om det är spänt. Har du fel antal borde den vara slapp eller inte gå att få på alls. |
|
E30_320i |
Aha,, JA den 13 nyckeln man Spänner Spännaren med, då vet jag.. allt e rätt.. konstigt att den ej går i spået i början av kamhjulet! riktgti mysko! Ska ut o pröva igen se om de blir bättre,, återkommer i vilket fall som! Tack |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.