AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.082

Nivåregleringen trasig? Det pyser ljudligt vid vä. bakhjul. Svar mottas gärna

Idag fick jag meddelandet Selflevel Susp.Inactive och fjädringen försvann. Väl hemma låg bilen som en lowrider vilket är lite macho, däremot är det inte bekvämt och troligen dåligt för bilen.
Jag har några frågor som jag hoppas panelen kan hjälpa mig med.
1. Kan bilen vid behov utan risk för omgivningen eller bilens överlevnad köras 3 mil på E 18 till M-bilar i Vås?
2. Är det frågan om en slang/ventil som befinner sig i trakterna av bakhjulet som är trolig orsak till pyset?
3. Är det ok att lyfta upp bilen och med motorn och därmed nivåregleringen igång demontera vä. bakhjul för att studera pysningens orsak för att eventuellt låta den kunnige grannen åtgärda felet?
4. Om 3. besvaras med ja, någon som har anvisningar om hur arbetet ska utföras?

Mvh
Mikael
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Garanterat luftbälgen som det gått hål på. Skulle nog hellre byta den själv än att åka 3mil. Busenkelt att fixa, är nästan säker på att vem som hellst klarar det med denna instruktionen på ca 20min. Länk
Tack för hjälpen Persson. Jag erkänner villigt att jag känner mig lite fåraktigt som inte tänkte på att kontrollera mekartipsen. Har beställt ny luftfjäder via M-bilar för knappt 1800 kronor för en sida. Har ingen lust att byta båda för 3600:-.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag skulle rekommendera byte på båda sidor eftersom livslängden verkar vara runt 10 år. Om den ena har torrsprickor har den andra förmodligen också det. Inte kul att vara några mil hemifrån när det händer...
pbengtss: Jag var inne på ditt resonemenang så även höger sida besiktigades och jag fann då att den var i bättre skick än vänster sda och eftersom jag har haft extra utgifter på cirka 40000:- den senaste månaden, beslöt jag mig för att avstå när Bengt som säljer reservdelar hos M-bilar sade att det nästan kostar 1800:-/sida. Lite dumsnålt kanske men går höger sida sönder så blir det förutom några skruvar åtminstone inte något extra jobb och nu är det ändå slut med att köra tunga gruslass med släpkärra som troligen var den utlösande faktorn.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, pratar bara av egen erfarenhet! Jag fick punka på den ena och den andra visade sig vara mycket nära också, hundratals småsprickor runt om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.