|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha bytt termostat ställer tempgivaren i instrumentpanelen på precis 90 grader. Är det normalläge för BMW? Jag har hört att BMW-motorerna är temperaturkänsliga, därför undrar jag. | |
|
Du kikar nog på oljetemp.mätaren, för inte är vattentemp.mätaren graderad med siffror!? elpe300 325'an: Länk |
|
|
Jag är lite otydlig. Med 90 grader menar jag vinkeln på visaren dvs att visaren ställer sig på klockan 12. Jag tror i alla fall att den visar motor temperaturen. mvh |
|
|
På BMW skall temp-nålen stå på kl 12 för att indikera driftvarm. Vid normal funktion ligger tempen aldrig över eller under kl12 mer än max nån millimeter. Föjdfrågan blir då, hur stod nålen innan du bytte termostat? Riwa |
|
|
Innan jag bytte termostaten kunde givaren komma till kl 12 i köer. Så fort jag kom över 70 km/h sjönk den till kl. 10 igen. Mun nu verkar det med andra ord vara frid och fröjd. |
|
|
Ja, det ska stämma som det är nu. Min 318-94 som var importerad kom inte upp till kl 12 på vintern. Det berodde enligt verkstaden på att man har lite olika öppningstemperaturer på termostaterna beroende på vilket land/klimatzon bilen säljs i. Riwa |
|
|
Att verkstaden skulle säga något sådant låter lite lustigt i mina öron iallafall, en motor har väl en bestämd arbetstemperatur och ska nå den så snabbt det bara går.. Min termostat har börjat sega sig, det tar minst dubbla tiden för att komma upp i temp och i motorvägsfart sjunker den till kl 10-11 ibland, mao läge att byta den tror jag. |
|
|
Jag bytte nyligen termostat på min Italienimporterade Z3:a. Förra hösten kom visaren strax ovanför det blåa fältet men nu går den upp till kl 12 direkt utan tvekan och stannar där. Som kallast har det varit ca 6 grader nu så termostaten gör verkligen ett gott jobb. Och det påverkar säkert bensinförbrukningen också. Nere i 0.78 vid landsvägskörning. Och vilken kupévärme det blivit! Nu kan jag köra nedcabbat fast det bara är 12 grader ute. /soomg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.